🌀 اقتصاد ایران برای دومین بار در دهه اخیر و پنجمین بار در طی چهل سال اخیر در سال ۱۳۹۷ وارد بیماری رکودتورمی شده و در سال ۱۳۹۸ نیز به احتمال زیاد در دوره رکودتورمی عمیقی باقی خواهد ماند.

🌀 اقتصاد ایران در همه دوره های رکودتورمی پیشین ، به دلیل کاهش یکباره درآمدهای نفتی (ناشی از تحریم ها یا کاهش شدید قیمت نفت) و جهش ارزی ناشی از این کاهش، وارد دوره رکودتورمی شده است.

🌀 رکود سال ۱۳۹۸ ناشی از دو پدیده همزمان رکود تقاضا و اختلال در عرضه می باشد . کاهش قابل توجه قدرت خرید و پس انداز خانوار، اقتصاد ایران را دچار انجماد تقاضا بویژه در بخش نیازهای غیرضروری می کند.

🌀 رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۸ با تعمیق بیشتر دوره رکودتورمی فعلی اقتصاد ایران، بین ۳-% تا ۵- % پیش بینی می شود.

🌀 بررسی ها نشان می دهد در دوره رکودتورمی کنونی، اعمال تحریم های اقتصادی پس از بخش نفت بیشترین تاثیر منفی را بر بخش صنعت و بویژه بر بخش کارگاههای بزرگ صنعتی می گذارد و نرخ رشد اقتصادی این بخش ها در سال ۱۳۹۸ به احتمال زیاد بیش از سایر بخش های اقتصاد ایران منفی خواهد بود .

🌀 بیشترین رشد اقتصادی را در دوره رکودتورمی سال ۱۳۹۸ همانند دوره قبلی بخش خدمات و بخش کشاورزی خواهند داشت و ضربه پذیری این بخش ها از اعمال تحریم ها و رکودتورمی از بقیه بخش ها کمتر خواهد بود .