برای بسیاری از فعالان اقتصادی مهم است این  موضوع یک تفاوت جدی و کامل با پیشگویی اقتصاد ایران دارد . پیش بینی اقتصاد بر اساس عواملی است که بر نوسان های آن اثر می گذارند .  این عوامل بسیار زیاد هستند .

پیش بینی در مورد بازار های غیر آزاد عملا تا جای زیادی بی معناست چرا که پای  سیاستمداران درمیان هستند و اتفاق ها بیشتر بر اساس سیاست ها و سلیقه ها و توازن های سیاسی اتفاق می افتد و نقش عوامل اقتصادی در سیاست های غیر آزاد عملا بسیار تضعیف می شود.

با میزان اثر گذاری مختلف و با شدت و ضعف های متفاوت . در این مطلب سعی میکنم به برخی از مهمترین این عوامل اشاره کنیم . و بر اساس داده های موجود پیش بینی های اقتصاد دان های مختلف برای سال ۱۳۹۸ ایران را بررسی کنیم.

عوامل جدی و اثر گذار در اقتصاد ایران :

نقدینگی بالا

حجم پولی که در جامعه به شکل های مختلف دست مردم و بانک هاست . نقدینگی بالا اکنون یک بلای بزرگ برای جامعه شده است .

چنان که از آمارها بر می آید نقدینگی در ایران از مرز به ۱۸۰۰هزار میلیارد تومان گذشته است و این نقدینگی می تواند و این یعنی یک حجم بسیار بالایی نقدینگی برای حرکت و جابه جا شدن در بازار ها وجود دارد که می تواند به تورم و نوسان ها دامن بزند .

تحریم و سیاست های داخلی و خارجی ایران

باتوجه به خروج آمریکا از برجام و ایجاد تحریم های مختلف . در سال ۹۸ انتظار تشدید تحریم ها هست .

از اردیبهشت ماه  نود و هشت، آن طور که مشخص است، معافیت های نفتی آمریکا برای چند کشور جهت واردات نفت خام ایران، به پایان می رسد و فروش نفت، با چالش هایی بیشتر همراه می شود.

بودجه دولت و احتمال کسری بودجه دولت

با توجه به توسعه تحریم ها و احتمال بسیار زیاد کاهش فروش نفت ایران ، دولت کاهش در آمد از جنبه را خواهد داشت . از طرف دیگر احتمال اینکه صاحبان کسب و کارها در پرداخت مالیات مطابق انتظار نتوانند پیش بروند احتمال کسری بودجه دولت را در سال ۹۸ بالا برده است .

رکود

رکود از ناحیه تقاضا داریم . چرا که بالا رفتن قیمت ها به شدت قدرت خرید بخش های مهمی از مردم را تحت تاثیر منفی قرار داده است . حضور مردم برای خرید در بسیاری از بازارها رکود را تشدید می کند .

تورم

تورم در سال گذشته به شدت مردم و جامعه را تحت تاثیر قرار داد . در سال ۹۸ هم تورم همچنان جامعه را آزار خواهد داد . تورمی بین ۳۰ تا ۴۰درصد به شکل میانگین مورد انتظار است .

بسیاری از اقتصاد دان ها برای ایران یش بینی تورم ۴۰ درصدی در سال ۹۸ را مطرح کرده اند. 

پیش بینی اقتصاد در سال 98 / مدیران ایران / تورم

اگر اتفاق های خاصی همچون یک مذاکره ی جدید و یا خدای نکرده جنگ در کشور نداشته باشیم . سال ۹۸ ، سالی پر از نوسان اما به هر حال قابل مدیریت در پیش خواهیم داشت که می تواند تبدیل به فرصتی برای تغییر  و تحول ساختار در کسب و کار شود . امیدواریم که تدبیر و همدلی کمک کند که واقعا رونق تولید میسر شود .

پیش بینی بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر رشد قیمت انس جهانی طلا است که این رشد برای ما در ایران در عدد رشد قیمت دلار نیز ضرب می شود . بنابر این در سال ۹۸ به نظر می رسد که پیش بینی قیمت طلا دور از انتظار نیست ، اما انتظار جهش های زیاد در شرایط نسبتا عادی نیست .

در ایران علاوه بر قیمت اونس جهانی و  قیمت دلار معمولا حباب های روانی هم سهم مهمی در قیمت گذاری طلا دارد .

مسکن در سال ۹۷ ، در برخی از نقاط بیش از ۱۰۰% افزایش قیمت داشته است . به همین جهت انتظار می رود که توان خریداران زیادی با تقاضا فاصله ی زیادی گرفته است .  اما اگر بازارهای دیگر جذاب نباشند ، نقدینگی بالای جامعه به جای تقاضای واقعی ممکن است متوجه بازار مسکن شود .

رشد قیمت ارز برای مدت کوتاه به شکل روانی ممکن است سرمایه ها را به سمت مسکن نیز جذب کند . در بازار مسکن واحدهای کوچک پر طرفدارترین واحدها هستند و حتی رکود بر آنها اثر کمتری می گذارد .

 

مدیران در سال ۹۸ به چه نکاتی به شکل ویژه باید توجه داشته باشند :

  • در سال ۹۸ انجام لازم است که در مدیریت هزینه ها به شکلی جدی توجه داشته باشیم . کم کردن هزینه ها به شکل باید جدی داشته باشیم .
  • مالیات و جریمه های مالیاتی می تواند تبدیل به یک معضل برای فعالان اقتصادی بی توجه به مسائل مالیاتی خواهد شد و حتما باید به قانونهای جدید توجه داشته باشیم
  • سال ۹۸ ، سال تغییر دادن روشهای قدیمی است . سال تحولی مثبت و سازنده است .
  • توسعه مهارتهای فردی مدیران شرکت ، توسعه های مهارت فردی اعضای تیم ها و سازمان به شدت توصیه می شود.
  • توسعه مهارتهای حرفه ای مدیران و اعضای شرکت متناسب با نیازها و موقعیت ها بسیار توصیه می شود .
  • استفاده از امکانات مدرن ، دانش مدرن ، تخصص های مدرن و روشهای مدرن در همه امور باید به شکل جدی و واقعی در کارها مد نظر قرار گیرند.
  • شبکه سازی حرفه ای ، ارتباط با مدیران و سایر فعالان اقتصادی برای استفاده از فرصت ها و امکانات به شکل اشتراکی می تواند یک روش هوشمندانه در گذر موفق از این بحران اقتصادی جدی باشد .
  • استفاده درست از فرصت های دنیای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ یکی از مواردی است که تمام فعالان اقتصادی به آن نیاز دارند و لازم است که مهارتها و دانش خود را در زمینه های مرتبط توسعه دهند .
  • به جای تمرکز بر خبرهای بد ، به استفاده واقعی از دانش و مهارتهای مدیریتی باید تمرکز کرد .با وجود تمام شرایط نگران کننده امکان موفقیت و توسعه برای کسانی که بخوبی می توانند این موجها را سپری کنند وجود دارد .