خلاصه کتاب


کتاب «دنیای سوفی» توسط «یوسین گردر» و با موضوع تاریخ فلسفه نوشته شده است. این کتاب برای اولین بار در سال 1991 در نروژ به چاپ رسید و با استقبال بی‌سابقه علاقه‌مندان موضوعات فلسفی مواجه شد.

یوسین گردر، خود استاد فلسفه در دانشگاه بود و گفته‌ها حاکی از آن است که وی به دنبال کتابی برای آموزش فلسفه به زبان ساده به شاگردان خود بود، اما هیچ کتاب مناسبی را در این زمینه نیافت؛ بنابراین خود دست‌ به‌ کار نوشتن کتابی در مورد فلسفه شد و به همین طریق نگارش کتاب صوتی دنیای سوفی را آغاز نمود.

کتاب دنیای سوفی یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های فلسفی به شمار می‌رود که به سی زبان زنده دنیا ترجمه شده و تا به امروز میلیون‌ها نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفته است. همچنین قابل ذکر است که براساس کتاب دنیای سوفی یک فیلم و چندین بازی رایانه‌ای نیز ساخته شده است.

کتاب دنیای سوفی برای کسانی که با فلسفه آشنایی قبلی داشته‌اند، کتاب بسیار ساده‌ای در حد یک جمع‌بندی به شمار می‌رود، اما اگر شما نیز جزو کسانی هستید که قصد مطالعه کتاب‌های فلسفی را دارید، اما نمی‌دانید از کدام کتاب و منبع برای شروع مطالعه موضوعات فلسفی استفاده نمایید، 

حتما کتاب دنیای سوفی را در لیست مطالعه خود قرار دهید.


خلاصه‌ای از کتاب صوتی دنیای سوفی:

همان طور که در مطالب فوق نیز بدان اشاره شد، کتاب صوتی دنیای سوفی با موضوع تاریخ فلسفه نگاشته شده است. یوسین گردر با زیرکی و برخورداری از زبانی ساده، اندیشه و فلسفه 6000 ساله را در یک کتاب خلاصه کرده است.

نکته قابل توجه در مورد این کتاب آن است که علی‌رغم اینکه کتاب مذکور از مفاهیم فلسفی برخوردار است، اما در قالب یک رمان نوشته شده است و همین عامل موجب جذابیت بیش‌ از پیش این کتاب در مقایسه با سایر کتاب‌های فلسفی شده است. به عبارتی برخلاف تصور عامه این کتاب یک کتاب خشک فلسفی با عبارات پیچیده نیست، بلکه با زبانی بسیار ساده و قابل‌فهم نوشته شده است.

اما داستان رمان دنیای سوفی روایتگر زندگی دختری 15 ساله است که در بیرون از شهر زندگی می‌کند. این دختر از ذهنی خلاق برخوردار است و با اطرافیان خود در مورد موضوعاتی مهم بحث می‌کند. داستان اصلی رمان دنیای سوفی از جایی آغاز می‌شود که نامه عجیب ‌و غریبی از فردی ناشناس برای سوفی آموندسن؛ شخصیت اصلی داستان فرستاده می‌شود و سوفی جوان را به تفکر در مورد سوالات فلسفی سوق می‌دهد.

یوسین گردر در کتاب دنیای سوفی سعی در پاسخ دادن به سوالاتی را دارد که در طول تاریخ، بشر با آن‌ها روبرو بوده است. سوالاتی نظیر من کی هستم؟ چرا در این دنیا حضور دارم؟ هدف دنیا چیست؟ جهان چگونه به وجود آمد؟


قسمتی از کتاب دنیای سوفی:

برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب صوتی دنیای صوفی به شرح زیر است:


سقراط – هرکس که بداند که نداند از همه داناتر است

مارکس – شبحی بر اروپا سایه افکنده

قرون‌وسطا – فرق است میان راه را تا نیمه رفتن با راه را خطا رفتن

انفجار بزرگ – ما نیز ذراتی از ستارگانیم

افلاطون – آرزوی بازگشت به قلمرو روح

اسپینوزا – خدا خیمه‌شب‌باز نیست

هگل – آنچه عقلی است ماندنی است

داروین – کشتی حامل ژن بر پهنه زندگی

«هراکلیتوس تاکید کرد که اضداد ویژگی جهان است. اگر هیچ‌گاه بیمار نشویم، نمی‌دانیم تندرستی چیست. اگر هیچ‌گاه گرسنه نشویم، از سیر شدن لذت نمی‌بریم. اگر هیچ‌گاه جنگی روی نمی‌داد، قدر صلح را نمی‌شناختیم؛ و اگر زمستان نباشد، بهار هم نمی‌آید».

«ارسطو می‌پرسد: چگونه باید زیست؟ خوب زیستن مستلزم چیست؟ و پاسخ می‌دهد: انسان فقط در صورتی می‌تواند خوشبخت شود که همه توانایی و شایستگی خود را به کار اندازد».

«اسپینوزا تاکید می‌ورزد که تنها یک وجود، کاملا و مطلقا «علت قائم به ذات» است و می‌تواند با آزادی تام عمل کند. تنها خدا یا طبیعت مبین فرایندی این‌چنین آزاد و این‌چنین «غیرتصادفی» است. انسان می‌تواند برای کسب آزادی و رهایی از قیود برونی بکوشد، ولی هیچ‌گاه به اختیار و «اراده آزاد» دست نمی‌یابد. ما بر آنچه بر بدنمان می‌گذرد – که وجهی از حالت مادی است – اختیار نداریم. همچنین اندیشیدن خود را بر نمی‌گزینیم. پس انسان «روح آزاد» ندارد؛ و کمابیش در پیکری مکانیکی محبوس است».

«واژه کلیدی در فلسفه سارتر، مانند فلسفه کرکه گور، «وجود» است. ولی وجود اینجا به معنی زنده بودن نیست. گیاهان و جانوران نیز زنده‌اند، وجود دارند، اما مجبور نیستند به زنده بودن خود بیندیشند. انسان تنها موجود زنده‌ای است که از وجود خود آگاه است. سارتر می‌گفت چیزهای مادی فقط «در نفس خود» – فی‌نفسه – وجود دارند، حال آن‌که انسان «برای نفس خود» – لنفسه – وجود دارد. بدین قرار وجود انسان و وجود اشیاء همسان نیست».

«رنسانس، بیش از هر چیز دیگر، دید تازه‌ای از انسان به ارمغان آورد. انسان‌مداری رنسانس، برخلاف تاکید تعصب‌آمیز قرون‌وسطا بر طبیعتِ گناهکار بشر، منجر به باوری تازه به انسان و ارزش انسان شد. انسان اینک بی‌اندازه والا و ارجمند به شمار می‌رفت. یکی از چهره‌های اصلی رنسانس مارسیلیو فیچینو بود که گفت: «خود را بشناس، ای موجود الهی در جلد آدمی!».


درباره یوسین گردر:

یوسین گردر؛ نویسنده و استاد فلسفه در تاریخ 8 اوت 1952 چشم به جهان گشود. قابل ذکر است که اصلی‌ترین دلیل شهرت وی به نگارش کتاب دنیای سوفی بازمی‌گردد. یوسین گردر در رشته‌های ادبیات، فلسفه و الهیات در دانشگاه اسلو تحصیل نمود و از همین دانشگاه نیز فارغ‌التحصیل شد. پس از فارغ‌التحصیلی، وی به مدت ده سال در دبیرستان به تدریس تاریخ عقاید مشغول شد.

وی نویسنده داستان‌های کوتاه و اغلب با موضوعات فلسفی برای رده سنی نوجوان و جوانان است. از جمله دیگر آثار این نویسنده می‌توان به راز تولد، زندگی کوتاه است، قصر قورباغه‌ها، درون یک آیینه درون یک معما، کوتوله زرد، کتابخانه جادویی بیبی بوکنز، دختر پرتقال، مرد داستان فروش، سلام کسی اینجا نیست، دختر رهبر سیرک، راز فال ورق، شاه مات، تشخیص، دنیای آنا، انتون و جاناتان، قصری در پیرینه و... اشاره نمود.

همچنین قابل ذکر است که یوسین گردر در طول فعالیت خود موفق به کسب جوایز متعددی از جمله جایزه سال منتقدان ادبیات نروژی برای بهترین اثر ادبیات کودکان و نوجوانان برای کتاب رمز و راز بازی یک‌نفره، کسب جایزه ویلی-برانت در اسلو، جایزه ادبیات نسل جوان آلمان برای کتاب دنیای سوفی و... شده است.