دانلود رایگان کتاب کاهش وزن سریع با 30 تکنیک طلایی

پول یکی از مهم‌ترین عناصر برای موفقیت در کار است؛ اما پول راه‌حلی برای مسائل مالی به شمار نمی‌رود! در حقیقت این هوش مالی است که می‌تواند با حفاظت و هدایت پول، آن را به مسیر درست وارد کند.

جالب است بدانید بسیاری از ثروتمندان جهان، از جایی به بعد برای به دست‌آوردن پول کار نمی‌کنند! بلکه آنها با تقویت هوش مالی و ایجاد درآمدهای غیرفعال، درآمدزایی را به یک فعالیت جذاب برای خود تبدیل کرده‌اند.

تعریف هوش مالی

هوش مالی مفهومی انتزاعی است و تعریف جهان‌شمولی ندارد. یک تعریف عمومی می‌گوید هوش مالی یعنی «به‌دست‌آوردن پول در کمترین زمان ممکن.»

در این خصوص حتما در اطراف خود افرادی را می‌شناسید که وضع مالی خوبی دارند و به اصطلاح پولدار هستند. پشت سر این آدم‌ها اغلب گفته می‌شود: «ببین طرف بلده پولاشو کجا سرمایه‌گذاری کنه و چطوری مثل آب خوردن پول در بیاره!» یا «طرف قشنگ بازار رو می‌شناسه و می‌دونه باید چه کار کنه…» و چیزهایی شبیه به این.

به عبارتی در برخورد با این افراد اغلب اعتقاد بر این است که آدم‌های پولدار برای این پولدار شدند که «شمّ اقتصادی» دارند. به همین دلیل شاید بتوان شمّ اقتصادی را به نوعی همان هوش مالی دانست.

براساس یک تعریف دیگر نیز می‌توان گفت: هوش مالی همان «قدرت حل مسائل مالی» است. بنابراین هرچه بتوانید مسائل بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را حل کنید، دارای هوش مالی بهتری هستید. از این رو کسب درآمد بیشتر را هم می‌توان از مصداق‌های بارز هوش مالی خوب دانست.

البته ناگفته نماند طی چند سال گذشته هوش مالی در کشور ما تحت عنوان «استقلال مالی» در حال جا افتادن است که درباره این موضوع در مقاله‌ای با عنوان پله‌های موفقیت مالی توضیحاتی ارائه کرده‌ام.

ارتباط هوش مالی با پول

برای آن‌که درک عمیق‌تری از هوش مالی داشته باشیم، بهتر است ابتدا پول را بشناسیم! پول از معدود واژه‌هایی است که قدرت بسیاری برای تحریک احساسات انسان دارد.

پول و احساساتی که در پشت آن برانگیخته می‌شود را به راحتی نمی‌توان پنهان کرد. همه انسان‌ها به نوعی با پول درگیر هستند. این درگیری می‌تواند انواع مختلف داشته باشد.

از طرفی نظر افراد مختلف درباره پول متفاوت است. برخی افراد می‌خواهند هرطور شده منکر ارزش آن شوند؛ در حالی‌که مهم‌ترین اولویت بعضی از افراد پول است! افرادی هم هستند که به کمک پول قدرت بسیاری به دست آورده‌اند. بنابراین با طیف‌های گوناگونی از نظرات در مواجه با مقوله «پول» روبرو هستیم.

به اعتقاد من پول با وجود اینکه می‌تواند مفهومی انتزاعی قلمداد شود، اما یکی از مهم‌ترین ابزار‌هایی است به کمک آن می‌توانیم به رویاهایمان جامه عمل بپوشانیم.

پول می‌تواند به زندگی جهت و انگیزه بدهد. اگر صبح با این تصور بیدار شوید که برای رسیدن به اهداف به جای دویدن به دنبال پول، به کمک هوش مالی به دنبال آن بروید، شوق و انگیزه متفاوتی پیدا خواهید کرد.

به جرات می‌توان گفت اگر احساس هیجان و غرور و تسلط بر مساله مالی و پول را داشته باشیم، عملکرد متفاوتی در زندگی خواهیم داشت و این موفقیت مالی باعث موفقیت در سایر زمینه‌های زندگی خواهد شد.

اما عموم افراد در مواجه با مساله پول و نقش اصلی آن در زندگی سردرگمی‌هایی دارند که این باورها روی عملکرد مالی آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد.

 

 

نقش هوش مالی در حفاظت و هدایت پول

شاید تاکنون به این نتیجه رسیده باشید که راه‌حل بسیاری از مسائل مالی، پول نیست! زیرا داشتن پول به تنهایی نمی‌تواند به ما کمک کند که چگونه آن را سرمایه‌گذاری کرده و یا خرج کنیم.

در حقیقت این هوش مالی است که می‌تواند در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها در افزایش و مدیریت پول و ثروت به ما کمک کند.

حتما شما هم کسانی را می‌شناسید که ممکن است طی اتفاقی مانند رسیدن ارث یا برنده‌شدن در یک مسابقه، به پول هنگفتی دست پیدا کرده‌اند. اما اغلب آن‌ها در با مشکلات زیادی روبرو شده و نتوانسته‌اند پول و سرمایه خود را به درستی حفظ کنند. زیرا این افراد هوش مالی خوبی نداشته‌اند. زیرا هوش مالی ابعاد زیادی دارد؛ از به دست آوردن پول و حفظ آن گرفته تا حل مسائل مالی در زندگی و به دست‌آوردن قدرت مالی.

 

 

برای تقویت هوش مالی به چه توانایی‌هایی احتیاج دارم؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردم، می‌توان گفت هر کس به نوعی دارای هوش مالی است. منتها مساله اصلی این است که چگونه می‌توانیم هوش مالی خود را تقویت کرده تا در مسیر موفقیت و کسب ثروت قرار بگیریم. حتی اگر در حال حاضر به قول معروف «آه در بساط نداشته باشیم!»

از این رو برای تقویت هوش مالی باید سه توانایی را در خود ارتقاء دهید تا به مرور پول از فهرست دغدغه‌های اصلی زندگی شما بیرون رفته دیگر برای پول کار نکنید؛ بلکه پول برای شما کار کند. این سه توانایی عبارتند از:

توانایی پول‌سازی

باید شغلی داشته که بتوانید از آن درآمد کسب کنید و یا کسب و کاری را راه‌اندازی کرده و با مدیریت درست، آن را به درآمدزایی برسانید.

توانایی حل مسائل مالی

باید بتوانید هنگام روبروشدن با مسائل مختلف مالی اعم از موضوعات حقوقی، حسابداری، مالیات و غیره آن‌ها را به خوبی حل و فصل کنید.

توانایی سرمایه‌گذاری

باید بتوانید فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بشناسید تا سرمایه شما، خودش کار کند و پول در بیاورد؛ بدون آن‌که لازم باشد کاری انجام دهید.