افزایش طول عمر رازی است که تمام جنبه‌های آن آشکار نشده است و بر مبنای تحقیقات مختلف فقط جنبه‌هایی از آن در دسترس محققان قرار گرفته است.

به گزارش مردمان؛ جاهایی روی کره زمین هستند که اگر بالاتر از ۱۰۰ سال عمر نکنید، مسئله‌ای غیرعادی است.

دانشمندان دهه‌ها روی این مکان‌ها تحقیق کردند و به آنها لقب «مناطق آبی» داده‌اند.

اینطور که به نظر می‌رسد، مناطق آبی فقط روی چند ناحیه از کره زمین وجود دارد:

۱) ساردینیا، ایتالیا

۲) جزایر اوکیناوا، ژاپن

۳) لوما لیندا، کالیفرنیا

۴) نیکویا، کاستا ریکا

۵) ایکاریا، یونان

ولی یک دلیل وجود دارد که چرا این افراد تا این اندازه مورد تحقیق و بررسی محققان قرار گرفته‌اند.

فراتر از عمر کردن بالای ۱۰۰ سال، این افراد تا کمترین حد دچار بیماری‌هایی می‌شوند که بیشتر افراد بعد از ۳۰ سالگی دچار آن می‌شوند.

جنون، مشکلات قلبی و افسردگی بین این افراد تقریباً دیده نمی‌شود. این یعنی آنها زندگی‌ای فوق‌العاده باکیفیت در طول عمرشان دارند.

به همین خاطر این تحقیق برای اکثر ما اهمیت زیادی دارد.

مشکل ما چیست؟

۵۰٪ از افراد هر سال به علت بیماری‌های قلبی و سرطان که هر دو این بیماری‌ها تقریباً غیرقابل پیشگیری هستند، جان خود را از دست می‌دهند.

و ما می‌دانیم که در فرهنگ‌هایی روی کره زمین بیماری‌های قلبی وجود ندارد.

همینطور می‌دانیم که در خیلی از فرهنگ‌ها سرطان یا اصلاً اتفاق نمی‌افتد و یا به میزان بسیار کم اتفاق می‌افتد.

این را هم می‌دانیم که هر دو اینها رژیم‌غذایی و سبک زندگی بسیاری قوی‌ای دارند. بااینحال هنوز نفهمیده‌ایم که چرا این همه آدم بخاطر این مشکلات می‌میرند.

چیزی که بسیار جالب است این است که در این مناطق آبی (به ویژه در ایکارای یونان)، میزان ابتلا به سرطان کسری از قسمت‌های دیگر کره زمین، بیماری قلبی نصف آن و جنون به هیچ عنوان وجود ندارد.

معنی آن این است که نه تنها این افراد ندرتاً به بسیاری از بیماری‌هایی که ممکن است برای ما و شما اتفاق بیفتد، دچار نمی‌شود (و درنتیجه زندگی بدون درد و لذت‌بخش‌تر را تجربه می‌کنند)، بلکه در طول عمر خود تا زمان مرگشان از سلامت مطلوب برخوردار هستند.

با داشتن یک سبک زندگی خاص، نه تنها می‌توانید سلامتتان را ارتقا دهید، بلکه بیماری‌های کشنده‌ای که ممکن است جانتان را به خطر بیندازد هم از شما دور خواهد شد.

پس به جای اینکه بگویید، «خوب، اگه نخوام تا ۱۰۰ سالگی زندگی کنم چی؟» از این نکته‌ها استفاده کنید چون کمکتان می‌کند زندگی سالم و شاد را تجربه کنید.

این شباهت‌ها چه هستند؟

محققان بالاخره بین این سه گروه اصلی، ساردینیان‌ها، اوکیناوان‌ها و گروه لوما لیندا، به نتیجه‌هایی رسیدند.

مسئله جالب این است که «اسرار» آنها چیزهایی قابل‌لمس نیستند.

می‌خواهیم پنج شباهتی که بین این گروه‌ها دیده شده بود که البته چندان هم راز به شمار نمی‌رود را برایتان عنوان کنیم و بعد اسرار هرکدام از این گروه‌ها را به تنهایی بررسی کنیم.

شباهت‌ها:

۱# خانواده: خانواده یکی از مهمترین مولفه‌های زندگی این افراد بوده است، دیدن و ارتباط برقرار کردن با آنها بخش بسیار مهمی از زندگی آنها را شکل می‌دهد. تقریباً همه چیز در این فرهنگ‌ها حول ارتباطات اجتماعی می‌چرخد.

۲# نکشیدن سیگار

۳# رژیم‌غذایی بر مبنای گیاهخواری: بخش عمده هر وعده غذایی آنها را گیاهان تشکیل می‌دهد.

نکته: این به آن معنی نیست که آنها از گوشت و کربوهیدرات‌ها استفاده نمی‌کردند. ولی بخش مهمی از غذاهایشان براساس گیاهان بوده و مقدار بسیار کمی از آن گوشت و کربوهیدرات می‌باشد.

۴# ورزش نکردن (چیزی که احتمالاً فکرش را هم نمی‌کردید!): این روزها وقتی به فعالیت فیزیکی فکر می‌کنیم، باشگاه رفتن و عرق ریختن جلو چشممان می‌آید. در واقعیت، افرادی که زیاد عمر می‌کنند هیچوقت خود را درگیر ورزش‌های خیلی سخت نمی‌کنند. فقط به فعالیت‌های فیزیکی بسیار عادی مثل باغبانی کردن، پیاده‌روی یا کارهای روزانه‌شان اکتفا می‌کنند و البته این فعالیت‌ها را هر روز تکرار می‌کنند.

۵# اجتماعی بودن: این مهمترین ویژگی افرادی است که بالاتر از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. خانواده و ارتباطات اجتماعی تقریباً ۳۰٪ از «راز طول عمر» آنها را شکل می‌دهد. خیلی جالب است، نه؟

ولی چیزی که ما می‌خواستیم جزئیات بود. داشتن یک زندگی اجتماعی خیلی خوب است ولی چه ویژگی‌های خاص هرکدام از این فرهنگ‌ها باعث می‌شد تا این اندازه عمر کنند؟
«اسرار» خاص هر فرهنگ

به طور خلاصه جزئیات هرکدام از این فرهنگ‌ها را بررسی می‌کنیم تا ببینید بعضی از جنبه‌های سلامت مطلوب تا چه اندازه ناملموس است.

راز ایکاریان‌ها

ایکاریان‌ها در یونان ۱۰ برابر امریکایی‌هایی بالاتر از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند.

در زیر به بعضی از نکات جالب، ملموس یا ناملموس، درمورد آنها اشاره می‌کنیم:

– آنها خانواده را بر همه چیز مقدم می‌دانند و ارتباطات خانوادگی بین آنها بسیار نزدیک است. طبق نظر دانشمندان داشتن ارتباطات اجتماعی قوی‌تر با کاهش میزان ابتلا به افسردگی و استرس در ارتباط است.

– آنها به طور متوسط ۸ کیلومتر در روز روی جاده‌های ناهموار راه می‌روند (مثل چوپان‌ها).

-آیکاریان‌ها دیدگاه بسیار آرام و خونسردی نسبت به زندگی دارند و تا می‌توانند می‌خندند.

راز اوکیناوان‌ها

اوکیناوان‌ها در ژاپن مفهوم بسیار جالبی دارند که خودشان آن را به طول عمرشان ربط می‌دهند و به آن ایکیگای (ikigay) می‌گویند – که دلیل این است که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند. مثل معنا و مفهومی است که به زندگی می‌دهید.

– آنها این ایکیگای را با ارتباطات اجتماعی قوی رشد می‌دهند – دوستان و خانواده که به آنها حمایت احساسی، فیزیکی و مالی می‌کنند.

– بسیاری از اوکیناوان‌ها باغچه‌ها و باغ‌های خود را دارند که در روز در آن بازی می‌کنند (و البته غذایشان را از آن تامین می‌کنند).

– رژیم‌غذایی اوکیناوان‌ها برمبنای گیاهان است ولی قانون جالب‌تری هم دارند که وقتی تا ۸۰٪ سیر شدند، دست از غذا خوردن می‌کشند.

خیلی از اوکیناوان‌ها حتی بعد از ۹۰ سالگی زندگی جنسی فعال دارند!

راز نیکویاها

کاستا‌ریکایی‌ها قانون مشابهی با اوکیناوان‌ها دارند – آنها چیزی به اسم پلان دو ویدا (plan de vida) دارند که دلیل زندگی‌شان است.

– این پلان دو ویدا لزوماً هدف یا معنی است که به زندگی‌شان می‌دهند و زندگی‌شان حول اجتماع و خانواده‌شان می‌چرخد. برای آنها هم خانواده بخش بسیار مهمی از زندگی است.

– آنها به سختکوشی باور دارند. با طلوع خورشید بیدار شده، حداقل ۸ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند و بزرگترین وعده‌غذایی‌شان را صبح‌ها و کوچکترین آن را شب‌ها می‌خورند.
سوال میلیون دلاری: آیا طول عمر فقط به رژیم‌غذایی و ورزش ارتباط دارد؟

صادقانه بگوییم، هیچکس نمی‌تواند یک مقاله علمی درمورد اینکه چطور این افراد طول‌عمرشان را بالا برده‌اند بنویسد. ما می‌دانیم که رژیم غذایی، سبک زندگی و از این قبیل عوامل مهمی هستند ولی احتمالاً عوامل ناملموس دیگری هم با طول‌عمر و سلامت این افراد در ارتباط است.

می‌خواهیم توجهتان را به چند نکته جلب کنیم: جنبه‌های ناملموس زندگی این افراد

دایره‌های اجتماعی‌شان. اهمیت خانواده.

داشتن «دلیل برای زندگی». سختکوشی و فعال بودن (البته در باشگاه ورزشی!) و در عین حال داشتن ذهنی آرام و گرایشی خونسردانه دربرابر زندگی.

چیزی که درمورد این افراد بسیار جالب است این است که ما معمولاً طول عمر و سلامت را با تناسب‌اندام و غذا مرتبط می‌دانیم. درواقعیت، یک جنبه ذهنی، اجتماعی، معنوی و روانی هم وجود دارد که به همان اندازه مهم است.

شما چه؟

آیا واقعاً می‌خواهید روی جنبه‌های ناملموس سلامت مثل سلامت «اجتماعی»، سلامت ذهنی، سلامت «شادی و خوشبختی» و سلامت معنوی‌تان، بیشتر کار کنید؟

همه این عوامل خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید روی طول‌عمر و سلامت شما تاثیر دارند. درست غذا خوردن و ورزش کردن ابزارهایی فوق‌العاده و لازم برای سلامت هستند ولی تقویت درون و دوستی‌هایتان هم تا همان اندازه مهم است.