فراموش نکنید میزان ریسک‌پذیری شما مهمترین عامل در انتخاب صندوق سرمایه گذاری است. اگر قصد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را دارید، ولی هنوز درباره نوع صندوق تصمیم نگرفته‌اید حتماً مقاله انواع صندوق‌ های سرمایه‌گذاری در ایران را مطالعه کنید. اما وقتی مثلاً انتخاب کردید که در صندوق های با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنید متوجه می‌شوید که درحال‌حاضر 84 صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت وجود دارند و این موضوع انتخاب را برای شما مشکل خواهد کرد. در اینجا عواملی که باید برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری مناسب در نظر بگیرید را ذکر می‌کنیم :

بازدهی گذشته صندوق

برای اینکه بدانید بازدهی یک صندوق در گذشته چقدر بوده است می‌توانید به صفحه صندوق در سایت ره‌آورد 365 مراجعه کنید. در این صفحه بازدهی یک ماهه،‌ سه ماهه، شش ماهه و یک ساله همه صندوق ها ذکر شده است. می‌توانید با کلیک روی هرکدام از این گزینه‌ها صندوق ها را براساس بازدهیشان در آن بازه زمانی مرتب کنید. توصیه می‌کنیم برای بازدهی سالانه اهمیت بیشتری قائل باشید تا بازدهی‌های کوتاه‌مدت دیگر.

توجه به عمر صندوق

پیدا کردن اساسنامه و امیدنامه هر صندوق سرمایه گذاری کار سختی نیست. کافی است نام صندوق موردنظرتان را در اینترنت جستجو کنید. هر صندوق یک وبسایت دارد که در آن همه موارد اینچنینی ذکر شده است. قدمت یک صندوق می‌تواند فاکتور مهمی در انتخاب شما باشد. چون صندوق های تازه‌تأسیس هنوز امتحان خود را آنطور که باید پس نداده‌اند و قضاوت در موردشان دشوارتر است.

آلفا و بتای صندوق

آلفای صندوق را «بازده فعال» صندوق هم می‌نامند. درواقع الفا مقدار بازده مازاد یک صندوق را نسبت به شاخص بازار نشان می‌دهد. آلفا می‌تواند عددی مثبت، منفی یا صفر باشد. الفای صفر یعنی بازده متناسب با ریسک عمل کرده‌است. هرچه مقدار آلفا بیشتر باشد، یعنی صندوق عملکرد بهتری داشته است. مثلاً اگر آلفا برابر با یک باشد به آن معنی است که صندوق 1% عملکرد بهتری نسبت به شاخص معیار خود داشته است. بنابراین، وقتی به ‌دنبال یافتن یک صندوق سرمایه گذاری هستید آنهایی که آلفای بالاتری دارند را در اولویت قرار دهید.

بتا ضریبی است که تغییرات ارزش دارایی‌ها را در طول زمان نسبت به نوسانات بازار نشان می‌دهد. درواقع بتا نشان می‌دهد که اگر شما مقداری از دارایی را داشته باشید، نسبت به کل بازار چه ریسکی را قبول کرده‌اید و حساسیت سرمایه گذاری شما در بازار چقدر بوده است. بتا می‌تواند عددی مثبت یا منفی باشد. ولی هرچقدر مقدار عددی بتا بیشتر باشد، حساسیت سرمایه گذاری شما به تغییرات شاخص بازار بیشتر است. یعنی با تغییر شاخص بازار، ارزش دارایی شما تغییرات بیشتری را تجربه می‌کند. بنابراین ریسک سرمایه گذاری شما بیشتر خواهد بود. بتای بیشتر صندوق به‌معنای ریسک بیشتر است. آلفا و بتای صندوق را می‌توانید از منوی صندوق ها در سایت fipiran.com پیدا کنید.

ارکان صندوق

بازدهی یک صندوق به عملکرد ارکان آن صندوق و به‌خصوص مدیر آن بستگی دارد. مدیر صندوق کسی است که سیاست کلی صندوق به‌وسیله او تعیین می‌شود. اگر می‌خواهید کمی حرفه‌ای‌تر و موشکافانه‌تر سرمایه گذاری خود را بررسی کنید باید به این نکته که چه کسی مدیریت صندوق را برعهده دارد هم توجه کنید. همینطور ارکان صندوق را مورد بررسی قرار دهید. همه این اطلاعات در وبسایت آن صندوق ذکر شده است و می‌توانید با سرچ اسامی و پرس‌وجو در مورد آنها اطلاعات بیشتری درباره سابقه کاری آنان کسب کنید.

ارکان یک صندوق سرمایه گذاری در ایران شامل موارد زیر هستند :

مجمع صندوق
مدیر صندوق
متولی صندوق
ضامن نقدشوندگی
بازارگردان
حسابرس
مدیر ثبت
کارگزاران صندوق
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق

رتبه‌بندی صندوق

سایت ره‌آورد به‌کمک شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان امکانی را فراهم کرده‌اند که همه صندوق های سرمایه گذاری از لحاظ عملکرد درجه‌بندی شوند و از یک تا پنج ستاره دریافت کنند. پنج ستاره به‌معنای بهترین عملکرد در بین صندوق های همتای آن صندوق و یک ستاره به‌معنای بدترین عملکرد در مقایسه با بقیه صندوق‌هاست.

این درجه‌بندی، مبتنی بر یک مدل کاملاً کمی است که صندوق ‌هایی که عمدتاً در یک طبقه از دارایی‌ها سرمایه‌ گذاری نموده‌اند را براساس بازده‌های تاریخی تعدیل‌شده برمبنای ریسک، با یکدیگر مقایسه می‌کند. شما می‌توانید در صفحه صندوق در سایت ره‌آورد 365 به این درجه‌بندی دسترسی پیدا کنید و صندوق ها را براساس آن مرتب کنید. همچنین اگر علاقمند هستید که درباره نحوه این درجه‌بندی اطلاعات کاملی داشته باشید می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

انتخاب بین صندوق های سرمایه گذاری می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. به‌خصوص اگر اطلاعات کافی در مورد هریک از این صندوق‌ ها نداشته باشید و همزمان با انتخاب‌های زیادی هم مواجه باشید. در این مقاله سعی کردیم عواملی که برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری مهم هستند را ذکر کنیم تا در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری کمکتان کند.