به هنگام بررسی اعتبار خطوط روند بیان کردیم که این خطوط تا بینهایت ادامه‌دار نبوده و در نهایت، تغییر روند رخ خواهد داد. این فرایند اصطلاحاً بازگشت قیمت خوانده می‌شود. به عبارت دیگر، یک روند صعودی همواره صعودی باقی نخواهد ماند و در نهایت به روند خنثی یا نزولی تبدیل خواهد شد. این موضوع برای روند نزولی و خنثی نیز صادق است. شکسته شدن خط روند، نشانه آغاز روندی جدید در جهت معکوس است به شرط آنکه اخطار (تشکیل abc در جهت معکوس) و تأییدیه ورود در جهت معکوس (شکست خط روند کوتاه مدت حرکت اصلاحی) نیز صادر شود. لازم به ذکر است در مواقع نادری که روند با قدرت زیاد تغییر مسیر می‌دهد و سرعت حرکتش در جهت معکوس زیاد است، ممکن است abc معکوس تشکیل نشده و بازار بدون اصلاح و با سرعت زیاد در جهت روند جدید به حرکت خود ادامه دهد. با توجه به موارد مطرح شده، می‌توان نتیجه گرفت که شروط مورد نیاز بدین شرح است :

شرط 1 اخطار بازگشت روند : شکسته شدن خط روند

شرط 2 اخطار بازگشت روند : تشکیل abc در جهت معکوس

شرط 3 جهت تأیید ورود به معامله در جهت معکوس : شکسته شدن خط روند اصلاح کوتاه‌مدت توسط یک کندل پر قدرت

تغییر روند صعودی به نزولی

در شکل فوق پس از شکسته شدن خط روند صعودی، انتظار می‌رود که یک abc نزولی به منظور صدور اخطار فروش تشکیل شود. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، پس از شکسته شدن خط روند صعودی، اصلاح قیمت تا محدوده خط روند صعودی قبلی ادامه یافته و پس از برخورد با آن، مجدداً قیمت کاهش می‌یابد. حرکت اصلاحی برگشت به عقب قیمت و برخورد به خط روند قبلی اصطلاحاً پولبک خوانده می‌شود. با بازگشت قیمت پس از پولبک و ایجاد سقف و کف پایین‌تر (abc نزولی)، روند نزولی به شرط تثبیت آغاز می‌شود. بنابراین، می‌بایست منتظر اصلاحی دیگر و شکست خط روند اصلاح کوتاه‌مدت باشیم که در صورت بسته شدن یک کندل پرقدرت در پایین این خط، می‌توان وارد معامله فروش شد. بنابراین، برای تغییر روند صعودی به روند نزولی 3 شرط به شرح زیر مورد نیاز است :

شرط 1 اخطار فروش : شکسته شدن خط روند صعودی

شرط 2 اخطار فروش : تشکیل abc نزولی

شرط 3 تأیید برای انجام معامله فروش : شکسته شدن خط روند اصلاح کوتاه‌مدت توسط یک کندل پر قدرت

در شکل فوق نیز مانند شکل قبل، پس از شکست خط روند صعودی و تشخیص abc نزولی، اخطار فروش صادر می‌شود، با این تفاوت که در این شکل، abc نزولی زودتر ایجاد شده‌است. بنابراین، زمان تشکیل abc نزولی مهم نبوده و تنها شروط صدور اخطار نزول قیمت، شکست خط روند صعودی و تشکیل abc نزولی است. پس از مشاهده اخطار فروش، به منظور ورود به معامله فروش، می‌بایست منتظر تثبیت روند نزولی باشیم که این تثبیت پس از یک اصلاح و شکست خط روند کوتاه‌مدت توسط قیمت با یک کندل پرقدرت رخ خواهد داد. در نمودار زیر متعلق به نماد وبملت در بازه زمانی روزانه، ملاحظه می‌کنید که ابتدا قیمت در یک روند صعودی قرار داشته و پس از شکست خط روند صعودی، اخطار اول برای تغییر روند صعودی به نزولی صادر شده‌است. سپس، با تشکیل abc نزولی، اخطار دوم برای آغاز روند نزولی صادر شده‌است. بنابراین، برای تثبیت قیمت در جهت نزولی می‌بایست منتظر تأیید در این جهت بود. این تأیید زمانی صادر شده که قیمت پس از یک اصلاح صعودی، خط روند تشکیل شده را به سمت روند نزولی شکست. اکنون معامله‌گران می‌توانند وارد معامله فروش شده و یا از معاملات خرید قبلی خود خارج شوند.

در نمودار زیر متعلق به نماد وساخت در بازه زمانی هفتگی ملاحظه می‌کنید که ابتدا قیمت در یک روند صعودی قرار دارد. پس از شکست خط روند صعودی، اخطار اول برای تغییر روند صعودی به نزولی صادر می‌شود. با تشکیل abc نزولی، اخطار دوم برای آغاز روند نزولی صادر می‌شود. بنابراین، به منظور تثبیت قیمت در جهت نزولی، معامله‌گران می‌بایست منتظر تأیید در این جهت باشند. این تأیید زمانی صادر می‌شود که قیمت پس از اصلاح‌های صعودی، به سمت خطوط روند صعودی پولبک داشته باشد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، محدوده‌های پولبک برای ورود بسیار قوی بوده و بنابراین، پس از شکست خط روند تشکیل شده این اصلاح کوتاه‌مدت به سمت روند نزولی، می‌توان وارد معامله فروش شد.

تغییر روند نزولی به صعودی

در شکل فوق پس از شکسته شدن خط روند نزولی، انتظار تشکیل یک abc صعودی و صدور اخطار خرید وجود دارد. با ایجاد یک کف و سقف بالاتر (abc صعودی)، روند صعودی به شرط تثبیت آغاز می‌شود. بنابراین، معامله‌گران می‌بایست منتظر یک اصلاح دیگر و شکست خط روند اصلاح کوتاه‌مدت باشند. در صورت بسته شدن یک کندل پرقدرت در بالای این خط، می‌توان وارد معامله خرید شد. بنابراین، برای تغییر روند نزولی به صعودی، 3 شرط به شرح زیر مورد نیاز است :

شرط 1 اخطار خرید : شکسته شدن خط روند نزولی

شرط 2 اخطار خرید : تشکیل abc صعودی

شرط 3 تأیید برای انجام معامله خرید : شکسته شدن خط روند اصلاح کوتاه مدت توسط یک کندل پرقدرت

در شکل فوق نیز مانند شکل قبل، پس از شکست خط روند نزولی و تشخیص abc صعودی، اخطار خرید صادر می‌شود؛ با این تفاوت که در این شکل abc صعودی پس از شکست خط روند نزولی تشکیل شده‌است. همان-طور که ملاحظه می‌کنید، پس از شکسته شدن خط روند نزولی، اصلاح قیمت تا محدوده خط روند نزولی قبل ادامه یافته و پس از برخورد با آن، مجدداً قیمت افزایش می‌یابد. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، این حرکت اصلاحی برگشت به عقب قیمت و برخورد به خط روند قبلی، اصطلاحاً پولبک خوانده می‌شود. با بازگشت قیمت پس از پولبک و ایجاد کف و سقف بالاتر (abc صعودی)، روند صعودی به شرط تثبیت آغاز می‌شود. بنابراین، معامله‌گران می‌بایست منتظر یک اصلاح دیگر و شکست خط روند اصلاح کوتاه‌مدت باشند. در صورت بسته شدن یک کندل پرقدرت در بالای این خط، می‌توان وارد معامله خرید شد. در نمودار زیر متعلق به نماد ثرود در بازه زمانی هفتگی، ملاحظه می‌کنید که ابتدا قیمت در یک روند نزولی قرار دارد. پس از شکست خط روند نزولی، اخطار اول برای تغییر روند نزولی به روند صعودی صادر می‌شود. همان‌طور که در نمودار مشخص کرده‌ایم، با تشکیل abc صعودی، اخطار دوم برای آغاز روند صعودی صادر شده‌است. بنابراین، برای تثبیت قیمت در جهت صعودی باید منتظر تأیید در این جهت باشیم. این تأیید زمانی صادر شده که قیمت پس از یک اصلاح نزولی و پولبک به خط روند نزولی قبلی، توانست خط روند تشکیل شده این اصلاح کوتاه‌مدت را به سمت روند صعودی بشکند. بنابراین، معامله‌گران می‌توانند وارد معامله خرید شده یا از معاملات فروش قبلی خود خارج شوند.

در این نمودار همچنین، پس از افزایش قیمت، شاهد بازگشت مجدد آن به عقب و به سمت خط روند نزولی و آغاز مجدد روند صعودی پس از برخورد با آن هستیم. زیرا همان‌طور که قبلا ذکر شد، محدوده های پولبک نمودارهای قیمتی، برای ورود مجدد بسیار قوی بوده و معامله‌گران می توانند در این محدوده معامله خرید انجام دهند. دلیل این رفتار قیمت این است که معامله‌گرانی که از حرکت صعودی قبلی قیمت بازمانده و نتوانسته بودند به موقع آن را تشخیص دهند، در صورت بازگشت مجدد قیمت به محدوده قبلی، تصمیم به انجام معامله خرید می‌گیرند. بنابراین، قیمت دوباره از این محدوده افزایش می‌یابد. ولی معامله‌گران حرفه‌ای برای این ورود مجدد می‌بایست منتظر تأیید بوده و صبر کنند که قیمت خط روند اصلاح نزولی خود را بشکند. در نمودار زیر متعلق به نماد ثرود در بازه زمانی هفتگی، محدوده خرید مجدد را مشخص کرده‌ایم.

هدف یک معامله‌گر حرفه‌ای، کسب بیشترین سود با کمترین ریسک است و همواره معامله‌گرانی در بازار سرمایه موفق هستند که بدون داشتن هیجانات کاذب و با صبر و تأمل معامله کنند. در حقیقت، این صبوری معامله‌گران حرفه‌ای است که می‌تواند آنها را از معامله‌گران غیرحرفه‌ای بازار متمایز نماید. در نمودار زیر متعلق به نماد مفاخر در بازه زمانی هفتگی، ابتدا قیمت در یک روند نزولی قرار داشته و پس از شکست خط روند نزولی، اخطار اول برای تغییر روند نزولی به روند صعودی صادر می‌شود. با تشکیل abc صعودی، اخطار دوم برای آغاز روند صعودی صادر شده‌است. بنابراین، برای تثبیت قیمت در جهت صعودی می‌بایست منتظر تأیید در این جهت بود. این تأیید زمانی صادر شده که قیمت پس از یک اصلاح نزولی، خط روند تشکیل شده این اصلاح کوتاه‌مدت به سمت روند صعودی را شکست. بنابراین، همان‌طور که در نمودار هم مشخص کرده‌ایم، معامله‌گران می‌توانند در این محدوده وارد معامله خرید شوند.