خرید آنلاین و فوری کتابهای موفقیت و ثروت

پین‌بار چیست؟ شناخت پترن یا الگوی پین‌بار

آیا با کندل‌های پین‌بار آشنایی دارید؟ pin bar صعودی و نزولی را چگونه می توان تشخیص داد؟ روانشناسی بازار و درک رفتار سرمایه‌گذاران یکی از مهم‌ترین موارد در تحلیل تکنیکال است که می‌تواند به ما در پیش‌بینی حرکات آتی بازار کمک کند.

کندل استیک‌ها از پرکاربردترین ابزارهای پرایس‌اکشنی هستند که انواع مختلفی دارند. یکی از معروف‌ترین این کندل‌ها، کندل پین بار است. برخی معتقدند که نام‌گذاری این کندل، از روی عروسک چوبی محبوب، یعنی پینوکیو انجام شده و حتی رفتاری شبیه به این عروسک هم از خود نشان می‌دهد. بنابراین به آن Pinnochio Bar هم می‌گویند.

در این مقاله می خوانید

پترن کندل پین بار در نگاه اول و پیش از بسته شدن قیمت، به ما دروغ می‌گوید. هرچقدر در طول شکل‌گیری کندل دروغ بیشتری گفته باشد؛ سایه، دم یا بینی بزرگتری خواهد داشت. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این دروغ‌گوی سودساز آشنا شویم.

کندل پین‌بار چیست؟

پین‌بارها نوعی از کندل‌های بازگرداننده (Reversal) هستند که ساختارشان از یک بدنه کوتاه به‌همراه دم‌ یا سایه بلند تشکیل شده است.

الگوی پین‌بار

از آنجایی که در این الگو قیمت پایانی و قیمت آغازین نزدیک به هم هستند؛ بنابراین بدنه بسیار کوچک است. این کوچکی در مقایسه با سایه‌های آن بررسی می‌شود. طول بدنه کندل نباید بزرگ‌تر از 20% طول کل کندل (بدنه همراه با سایه‌ها) باشد. اگر کندل مورد نظر این شرایط را نداشته باشد نمی‌توان گفت که یک پین‌بار عالی است.

سایه یا دم pin bar ناحیه‌ای از قیمت را نشان می‌دهد که در آن محدوده خریداران یا فروشندگان اجازه‌ ریزش یا رشد بیشتر قیمت را نداده‌اند. به اصطلاح گفته می‌شود که قیمت در این نواحی reject یا طرد شده و احتمالا حرکات بعدی در جهت مخالف سایه کندل خواهد بود. 

پین بار پرفکت

بهترین حالت یک پین بار زمانی است که یک سایه کوچک از یک سمت (یا اصلا سایه‌ای نباشد) و یک سایه بلند از سمتی دیگر داشته باشیم. اگر این پین بارها در سطوح حمایتی یا مقاومتی قرار بگیرند، می‌توانند نشانه‌ای از بازگشت سریع قیمت از سطح مورد نظر باشند.  

به این نکته باید توجه کنیم که اگر طول بدنه کندل خیلی کم و سایه‌های آن بسیار بلند باشند، نوع دیگری از کندل‌ها به نام دوجی شکل گرفته و دیگر پین‌بار نیستند.

این کندل‌ها می‌توانند صعودی یا نزولی باشند و با توجه به سطحی که در آن قرار می‌گیرند نقش متفاوتی از خود نشان می‌دهند. در ادامه دو نوع پین‌بار صعودی و نزولی را با هم بررسی خواهیم کرد.

پین‌بار صعودی (Bullish pin bar)

یک پین‌بار صعودی دارای دم پایینی بلند است. این دم یا سایه بلند نشان از ریجکت یا طرد شدن قیمت از سطوح قیمتی پایین‌تر است. فیتیله یا دم‌های بلند کشیده شده در یک سطح تقاضا نشان‌دهنده این هستند که ابتدا فروشنده‌ها قوی عمل کرده‌اند، اما بعد از آن گاوهای بازار با خرید خود باعث بالا آمدن قیمت شدند. این امر می‌تواند نشان‌دهنده افزایش قیمت در کوتاه‌مدت باشد.

الگوی پین‌بار

بهترین حالت pin bar صعودی زمانی است که قیمت بسته شدن کندل، بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد.

پین‌بار نزولی (Bearish Pin bar)

یک پین‌بار نزولی، کندلی با سایه بالایی بلند است. این دم بلند نشان‌دهنده عرضه زیاد و فشار فروش است. اگر این کندل در یک سطح مقاومتی دیده شود، می‌تواند نشان‌دهنده نزول قیمت در کوتاه‌مدت باشد.

پین‌بار نزولی نشان‌دهنده طرد یا Reject شدن قیمت در یک سطح مقاومتی است. در واقع در این سطح، فشار فروشندگان بالا بوده. اما پیش از آن‌که فشار فروشندگان بالا رود، گاوهای بازار قیمت را در کنترل خود داشتند.

بهترین نوع پین بار نزولی آن‌هایی هستند که قیمت بسته شدنشان پایین‌تر از قیمت باز شدن آن‌ها باشد.

محل شکل‌گیری پین‌بار

محلی که پین‌بار در آن تشکیل می‌شود از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. 

پین بارها نباید در میانه یک فاز تثبیت یا همان بازار رنج به‌عنوان یک سیگنال معاملاتی در نظر گرفته شوند، زیرا اعتبار آن‌ها بسیار کم است و قابل اعتماد نیستند. 

پین‌بارهایی که در سطوح و نواحی کلیدی حمایتی و مقاومتی تشکیل می‌شوند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. درواقع این کندل‌ها وظیفه خود را در این نواحی به‌شکل درست انجام می‌دهند و در روندهای جانبی چیز خاصی به ما نمی‌گویند.

بیایید نمونه زیر را با هم بررسی کنیم.

به‌ کندل تشکیل شده در نقطه A دقت کنید. همان‌طور که می‌بینیم یک پین‌بار صعودی در این نقطه شکل گرفته است که سایه پایینی آن بلند، سایه بالایی بسیار کم ارتفاع و بدنه کوتاهی دارد. علاوه‌بر موارد گفته شده، قیمت بسته شدن کندل نیز بالاتر از قیمت آغازین آن است. 

اگر روی نمودار به عقب حرکت کنیم، می‌بینیم که کندل A دقیقا در یک سطح تقاضا ایجاد شده است. در اینجا شاهد شکل‌گیری یکی از مطلوب‌ترین حالت‌های پین‌بار صعودی هستیم که باعث تغییر روند می‌شود.

الگوی پین‌بار

حالا سراغ نقطه B می‌رویم. در این نقطه شاهد یک پین‌بار نزولی هستیم. این پین‌بار تمامی شرایط لازم برای تغییر روند را دارد و تمامی ویژگی‌های یک پین‌بار عالی را در این محدوده دارد. همان‌طور که می‌بینیم بعد از این پین‌بار روند کلی حرکت از صعودی به نزولی تغییر کرده است.

حالا نوبت به کندل C می‌رسد، این کندل نیز یک پین‌بار نزولی است که در پرفکت‌ترین شرایط خود قرار ندارد؛ چون قیمت بسته شدن کندل بیشتر از قیمت بازگشایی آن است. اما از آنجایی که در میانه یک روند نزولی شکل گرفته می‌توان به آن اعتماد کرد.

کندل D نیز یک پین‌بار صعودی است. اما باعث تغییر روند نشده، چرا؟

اگر به گذشته چارت نگاه کنیم، می‌بینیم که این کندل روی هیچ سطح تقاضایی ایجاد نشده است، علاوه‌بر آن کندل پین‌بار صعودی در بهترین حالت خود قرار ندارد و قیمت بسته شدن کندل پایین‌تر از قیمت باز شدن آن بوده است. یعنی علاوه بر وجود نشانه‌های ضعف در این پین‌بار صعودی، عدم وجود یک سطح حمایتی مناسب و عدم تقاضای کافی باعث شده که این کندل نتواند مانع ریزش بیشتر قیمت شود. در نهایت روند نزولی ادامه داشته است.

پیش از آن‌که مطلب را به پایان برسانیم به کندل‌های A و B دقت کنید. چه نکته مشترکی در آن‌ها می‌بینید که در دو کندل دیگر C و D نیست؟

اگر دقت کنید در سمتِ چپِ سایه بلند پین‌بارهایی که باعث تغییر روند شده‌اند، هیچ کندلی قرار نگرفته است و فقط فضای باز وجود داشته. این را می‌توان به‌عنوان یک نشانه هشدار از تغییر روند دانست.

اگر بتوان از این پین‌بارها در شرایط مناسب استفاده کرد، می‌توان به سودهای خوبی رسید. توجه داشته باشید که اگر کندل پین‌بار بسته شود و بعد وارد معامله شویم، ریسک معامله‌گری ما پایین خواهد آمد.