85 4,512
ه هوش مالی چیست و این هرم هوش مالی چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد. هوش به معنی فهمیدن است و هوش مالی در واقع به معنی فهمیدن مسائل مالی می باشد. 

هوش مالی در واقع مجموعه حواس و توانایی های ماست که به ما کمک میکنه، ایده ها و فرصت های مالی رو ببینیم و در راستای موفقیت مالی خودمون اقدام کنیم.

چه افرادی به هوش مالی نیازی ندارند؟؟؟؟

 

این افراد سه دسته اند:

  • افرادی که ارث بسیار زیادی بهشون رسیده و حالا حالا ها هرچقدر خرج کنند و خراب کنند چیزی تغییر نمیکنه، این افراد میتونن از مشاوران مالی استفاده کنند و صرفا خودشون به این امر نیازی ندارند.
  • دسته دوم افرادی هستند که برنامه ریزی کردن که یک ازدواج پولدار داشته باشن و یک ازدواج موفق مالی.
  • دسته سوم افرادی هستن که در کودکی نبوغ و استعداد خودشون رو پیدا کردن و در حال حاضر دارن بسیار بسیار از این استعدادشون پول در میارن، مثل مایکل جکسون که استعداد خودش رو پیدا کرد و از اون راه ثروت بسیار زیادی بدست آورد.

ولی در واقع همه افراد به هوش مالی نیاز دارن، حتی اون افرادی که برنامه ریزی کردن که کی بازنشسته بشن نیز نیاز دارن که هوش مالی داشته باشن، چونکه اگه هوش مالی خوبی نداشته باشید حتی نمی تونید نیازهای خودتون رو برطرف کنید.

توضیح هرم هوش مالی

من در هرم هوش مالی افراد رو به 5 دسته تقسیم کرده ام.

دسته اول هرم هوش مالی

 

 

دسته اول که پایین ترین سطح هرم هوش مالی رو تشکیل میدن افرادی هستن که ما بهشون میگیم ناهوشیاران مالی. افرادی که بیکارن و یا در زندگی خودشون باورهای اشتباهی رو دارن و دچار روزمرگی میشن. این افراد شرایط سختی رو میگذرونن و همیشه دنبال این هستن که شرایطشون رو تغییر بدن. این افراد در واقع ناهوشیار نیستن بلکه هوش مالی خودشون رو تقویت نکردن. در تحقیقاتی که داشتم 30 درصد این افراد دهه شصتی هستن، 50 درصد دهه هفتادی و 20 درصد بقیه مربوط به دهه های دیگه می باشن.

این افراد دوست دارن که زندگی مالی خودشون رو دگرگون کنن و واسه اینکار باید نبوغ مالی خودشون رو تقویت کنند. اگه به شما گفتن که شما بی عرضه هستید بهتون دروغ گفتن. همه افراد نبوغی دارن که اگه روی اون نبوغ خودشون کار کنند میتونن به سمت پولدار شدن گام بردارن. اگه تنها خودت هستی و لباسات و هیچ سرمایه دیگه ای نداری به این فکر کن که چطور میتونی برای خودت ایجاد درآمد کنی، اینجاس که هوش مالیت رو تقویت کردی و به جواب سوالات رسیدی.

دسته دوم از هرم هوش مالی

 

 

در این دسته افرادی هستند که به اصطلاح هوش مالی متوسطی دارن، این افراد غالبا یا کارمند هستن و یا مدیرانی هستن که برای خودشون کار می کنن، مثل کسانی که تاکسی دارن و یا درآمد کمی دارن. این افراد غالبا سطح درآمدشون بین 1 تا 5 میلیون تومنه و غالبا صبحا با ناراحتی به سر کار میرن و مدام از اینکه نمیتونن برنامشون رو خودشون بچینن آشفته هستن و وقتی به یک بحران مالی میخورن به کلی بهم میریزن.

این افراد دوست دارن سریع بازنشست بشن و سریع کار خودشون رو شروع کنن. این افراد میخوان که مدیر خودشون باشن و ایده های خلاقانه خودشون رو اجرایی کنن.

توصیه من به این افراد اینه که روی هوش مالی خودتون کار کنید و ریسک کنید. برای خودتون شغل دوم ایجاد کنید، هیچ کارمندی رو ندیدم که یک کسب و کار دیگه ای رو شروع کرده باشه و شکست خورده باشه.

دسته سوم هرم هوش مالی

 

 

در این دسته غالبا مدیران قرار میگیرند و کسانی هستند که هوش مالی خوبی دارن. درآمد این افراد بین 5 تا 20 میلیون تومان می باشد ولی نمیتونن واسه خودشون تیم خوبی رو جمع کنن و همیشه به این موضوع فکر میکنن که ای کاش فردی رو مثل خودشون داشتن. این افراد در همین حدی که هستن باقی موندن و نمیدونن که چطور سرمایه خودشون رو به بیشتر از این تبدیل کنن. 

این افراد دوست دارن که در کار خودشون حرفه ای بشن و کسب درآمد خودشون رو 5 برابر کنن و به یک اقتدار مالی برسن، دوست دارن ریسک های بیشتری انجام بدن ولی چون تیم خوبی ندارن غالبا اینکار رو نمی تونن انجام بدن.

توصیه من به این افراد اینه که افرادی رو در تیم خودتون جمع کنید که بسیار با انگیزه و با استعداد باشن، روی هوش مالی خودتون خصوصا هوش مالی تبلیغاتی خودتون کار کنید، مشتریان بیشتری جذب کنید و با مشاوران مالی کار کنید.

توصیه بعدی من به شما اینه که پولتون رو روی کار خودتون سرمایه گذاری کنین و اگه این کارها رو انجام بدین روی دسته بعدی قرار میگیرد.

دسته چهارم هرم هوش مالی

 

 

افرادی هستن که هوش مالی عالی دارن. مدیرانی هستن که در واقع بالای 20 تا نیرو دارن و درآمدشون بین 20 تا 70 میلیون تومان می باشد. این مدیران دنبال ایده های نو هستن تا بتونن درآمد خودشون رو بین 2 تا 3 برابر افزایش بدن.این افراد غالبا دوست دارن که با کمترین زمان و انرژی بیشترین پول رو بدست بیارن.

توصیه من به این افراد این است که باید بهترین افراد رو استخدام کنن و پول های زیادی رو بدن اگر نیاز بود. درآمدهای بالایی به تیمشون بدن و از مشاوره استفاده کنند. علم مشاوران و علم خودشون باعث میشه که کسب و کارشون یک رشد عظیمی رو داشته باشه و به هدف خود نزدیکتر شوند.

توصیه دیگر بنده به این دو دسته آخر که توضیح دادم یعنی کسانیکه هوش مالی خوب و عالی دارن اینه که بیاید و در دنیای نوین هم سرمایه گذاری کنید و خودتون رو از قالب سنتی بودن آزاد کنین.

دسته آخر هرم هوش مالی

این دسته که خودم بسیار عاشق این دسته هستم، اسمشو گذاشتم سرمایه داران یا هوشیاران مالی . کمترین درآمد این افراد 50 میلیون تومنه. این افراد دیگه از خودشون زیاد زمان و انرژی نمیذارن و بهتر بگم 80 درصد درآمدشون توسط پولشون ایجاد میشه. این افراد در تیمشون لایق ترین ها رو دارن و به افرادشون بیشترین درآمدها رو میدن. این افراد دنبال درآمدهای میلیاردی هستن چرا که درآمد میلیونی دیگه ارضاشون نمیکنه. این افراد غالبا دنبال کسب و کارهای بین المللی هستن. نوع نگاهشون به کار خیلی متفاوته.

نتیجه گیری

ببینید جز کدوم دسته از این افراد هستین. امیدوارم هرجای ایران هستید روی هوش مالی خودتون کار کنید. چرا که هوش مالی می تونه زندگی شما رو متحول کنه.