م

مثالی که در این قسمت برای شما عنوان میکنیم در ادامه مثال قبل است در اصل در این قسمت به ارائه مستند سازی تجربیات در مورد مسئله بیان شده در قسمت قبل مقاله میپردازیم.

چکیده گزارش

هر مستند سازی تجربیات در ابتدایی ترین حالت دارای یک چکیده گزارش است. البته به طور معمول گفته میشود که پس از اتمام کامل گزارش به نوشتن چکیده مقاله روی بیاورید اما در هر حال تصمیم نهایی را نویسنده مستند سازی تجربیات میگیرد. چکیده گزارش دقیقا مانند چکیده مقالات باید به صورتی باشد که بتوان با خواندن آن به کل این گزارش یک دید کلی پیدا کرد.
یعنی هر مخاطب پس از مطالعه مقاله بتواند تشخیص دهد که مسئله موجود در این مستند سازی تجربیات چیست و در نهایت چه نتیجه ای در این گزارش حاصل شده است.

مقدمه گزارش

پس از چکیده نوبت به مقدمه میرسد. در مقدمه باید کمی پربارتر از چکیده به کلیت طرح مستند سازی تجربیات خود بپردازید و آن را توضیح دهید. همینطور در مقدمه میتوانید توضیحاتی در مورد خود و تجربیات خود در زمینه مستند سازی تجربیات، زمینه های مربوط به موضوع گزارش فعلی و... بیان کنید.

بیان مسئله

حال نوبت به بیان مشکل و مسئله مقاله میرسد. این قسمت یکی از مهم ترین قسمت ها در ارائه و تدوین یک مستند سازی تجربیات است به همین دلیل باید به نوشتن آن توجه ویژه ای داشته باشید.

بیان راه حل ها

در این قسمت از مستند سازی تجربیات معلمان به بیان راه حل هایی که پس از تحقیق، پرسش و پژوهیش به دست آورده اید میپردازید. این راه حل ها را میتوانید به صورت تیتر وارد و با توضیحات کوچک در این قسمت بنویسید.

نتیجه گیری مستند سازی تجربیات معلمان

در نهایت شما باید به طور دقیق فعالیت های خود را توضیح دهید و بگویید که در طی این پروژه مستند سازی تجربیات چه اقداماتی را انجام دادید. از کدام راه حل ها نتیجه مناسبی گرفتید و و کدام یک برای شما بی اثر و بدون فایده بود. دقت کنید که نتیجه گیری مهم ترین بخش در تدوین مستند سازی تجربیات است پس به هیچ عنوان از اهمیت آن غافل نشوید. معلمان دیگری که به مطالعه مستند سازی تجربیات شما مشغول میشوند بیشترین استفاده خود را از قسمت نتیجه گیری گزارش شما به دست می آورند پس به خوبی این قسمت را برای آنان ساده و قابل فهم کنید.

حال نوبت به مثال عملی میرسد. متنی که در ادامه در مورد مثال عنوان شده در بالا میخوانید در اصل یک کامل و جامع در مورد مستند سازی تجربیات است که میتوانید قسمت های آن را در قسمت هایی چون

  • چکیده گزارش
  • مقدمه گزارش
  • بیان مسئله
  • نتیجه گیری مستند سازی تجربیات

قرار دهید.

مثال

دانش آموزان در کلاس سوم دبستان برای اولین به نوشتن املا و انشا با خودکار میپردازند. احتمالا آنها برای اولین بار خودکار را در جامدادی مدرسه خود میبینند و شوق و ذوق زیادی برای استفاده از آن دارند. متاسفانه این بی تجربگی دانش آموزان در استفاده از خودکار گاها باعث ایجاد مشکلاتی میشود. یکی از عمده ترین مشکلاتی که معلمان در این باره با آن روبرو هستند، مشکل بدخطی دانش آموزان در استفاده از خودکار است.

من با این مشکل در یکی از دانش آموزان کلاس به نام محمد روبرو شدم. در اوایل ایجاد این مشکل تصور کردم که شاید به مرور این مسئله در این دانش آموز حل شود اما متاسفانه مرور زمان هم نتوانست باعث حل شدن آن شود. همین موضوع باعث شد تا من به فکر راه حلی برای حل این مشکل باشم. پس از پرس و جو های فراوان به راه حل های پایین دست یافتم:

  • استفاده از سرمشق شبانه
  • استفاده از دفتر های خوشنویسی
  • استفاده از خودکار های سر ریز

در ابتدا به مدت یک ماه به دانش آموز گفته شده سرمشق های سبکی برای بهبود دستخط او با خودکار ارائه دادم. دانش آموز به خوبی سرمشق ها را مینوشت و در انجام آنها قصوری انجام نمیشد اما متاسفانه پس از مدت گفته شده متوجه شدم که این سرمشق ها نتوانسته تأثیری بر روی دستخط او بگذارد. به سراغ راه حل دوم در مستند سازی تجربیات خود رفتم.

پس از اینکه از دفتر خوشنویسی برای دانش آموز استفاده کردم با نتایج بهتری روبرو شدم. این دفتر ها با توجه به اینکه به آموزش واقعی و حرفه ای تر دانش آموز کمک کردند توانستند تا حد قابل توجهی باعث بهبود دستخط وی شوند.

پس از آن دوباره به ایراد سرمشق شبانه از روی دفتر ها مشغول شدم که این بار نتایج بهتری دریافت کردم. احتمالا به دلیل اینکه دانش آموز با استفاده از دفتر خوشنویسی دقیقا یاد گرفته بود که چطور هر حرف را به خوبی و با دستخط مناسب بنویسد، سرمشق های شبانه هم با استفاده از تکرار این حروف، توانسته بود تأثیر بسیار مثبتی را بر روی دستخط وی بگذارد. در نهایت هم در مورد استفاهده از خودکار های سرریز صرف نظر کردم زیرا با توجه به اینکه دانش آموزان تا به حال از خودکار استفاده نکرده اند ممکن است خودکار های نوک ریز باعث شود ناخواسته به خود یا اطرافیان خود ضربات فیزیکی و جبران ناپذیری وارد کند.

در انجام این مستند سازی تجربیات از دوستان عزیزی چون مدیر مدرسه و معلم کلاس چهارم دبستان آقای ... مشاوره گرفتم و همکاری آنان باعث اجرای بهتر این مستند سازی تجربیات شد.

در نهایت میتوان از این گزارش به عنوان یک مستند سازی تجربیات استفاده کرد اما خب مطمئنا شما عزیزان میدانید که چنین گزارشی به هیچ عنوان یک مستند سازی تجربیات کامل در نظر گرفته نمیشود و این صرفا یک مثال برای تفهیم بهتر موضوع برای شما بود. در یک مستند سازی تجربیات واقعی معلمان باید به صورت جزیی و کامل به مباحث بپردازند. نتیجه اقدامات خود را به صورت دقیق بیان کنند و بتوانند مفهوم کل پروژه گزارش را به ضعم مطالعه کننده آن برسانند.

اگر هنوز هم این مثال نتوانسته است به شما در این زمینه کمک کند میتوانید از دانلود مستند سازی تجربیات کمک بگیرید مستند سازی تجربیات های موجود در بانک فایل ما را مشاهده کنید. مطمئنا این فایل های میتوانند به اندازه کافی به شما در این زمینه کمک کنند. امیدواریم این مثال برای شما مفید بوده باشد.