کتابهایی که تو را به موفقیت و ثروت می رساند.

محمود حقیقت طلب در سال ۱۳۴۳، در شهر فومن (شهر شعر و مرجعیت) چشم به جهان گشود.

دکتر حقیقت طلب در طول زندگی، با سختی های زیادی مواجه بود.اما روحیات و شخصیت او به صورتی بود که هیچگاه نتوانست خود را راضی کند، که وظایف و مسئولیت های او همسان با یک کارمند، در سازمان ها و موسسات دولتی باشد.
او تصمیم خودش را گرفته بود و اهداف خود را، همراه با استقلال فردی و توانایی های خود، دنبال می کرد. بنابراین هیچگاه نگاهش را به سازمان های دولتی برای تامین درآمد و شغل محدود نکرد.
وی یکی از موفق ترین و برجسته ترین کارشناسان، در حوزه املاک و مستغلات به شمار می رفت و توانسته بود در صنف مشاور املاک، به جایگاه های علمی و شخصیتی خود دست پیدا کند.

شروع به کار

با وجود اینکه او فارغ التحصیل دانشگاه تهران بود، تصمیم گرفت که کسب و کار جدید خود را در صنف مشاور املاک آغاز کند. در این زمان او هیچ سرمایه و پشتیبان مالی نداشت پس مجبور شد کار خود را در یک مغازه کوچک اجاره ای و در کوچه ای بن بست و خاکی شروع کند. مغازه ای که فاقد تلفن و حتی تابلو بود، نقطه شروعی بود برای کسب و کار موفق این شخصیت خودساخته، در صنف مشاور املاک. که در ادامه به این موفقیت ها هم خواهیم پرداخت… .

علاقه به کار

مرحوم دکتر حقیقت طلب به کسب وکار مشاور املاک علاقه داشت، با اینکه در آن زمان کار در صنف مشاورین املاک برای جوانی تحصیلکرده و دانشگاهی، کاری کوچک و نامناسب به نظر می رسید، اما او هرگز فعالیت صنفی اش را از دوستان دانشگاهی و اقوام پنهان نکرد.
همیشه به این صنف به عنوان صنفی پولساز، اشتغالزا و ثروت ساز نگاه می کرد. آموزگاران او را می توان، افراد کم دانشی دانست که، به واژه بَر [=منظور عرض ملک است.] بهر می گفتند!! و یا به جای تراس منزل از واژه ترانس استفاده می کردند!! دیدن این وضعیت باعث شد، که او به فکر اصلاح و نجات این صنف باشد، تا شیوه ی غلط و سنتی دلالی املاک را دچار تحولی اساسی کند.
دکتر حقیقت طلب، سابقه ۱۶ سال حضور مشتاقانه در صنف مشاور املاک، و همچنین تاسیس آژانس املاک ارگ تهران در منطقه سعادت آباد تهران، با ظرفیت ۳۰ فرصت شغلی و هم چنین ۱۳ سال سابقه تحقیق، مطالعه و فعالیت های علمی در صنعت ساختمان داشته است.
یکی از اهداف و رویاهای این انسان موفق، تاسیس رشته دانشگاهی برای این صنف در کشور ایران بود، که در شهریور ۱۳۹۰ تحقق پیوست و رویای بزرگ دیگر او، احداث دانشگاهی مجلل، و طبق معماری ایرانی برای صنعت ساختمان در زادگاه مادری خود بود اما افسوس که عمرش برای رسیدن به این آرزو کوتاه بود.

زندگینامه دکتر محمود حقیقت طلب

فراگیری تخصص های متنوع

او علاوه بر فعالیت مشتاقانه در این صنف، در مراکز آموزشی مانند سازمان مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد، پیام نور و دیگر موسسات اموزشی و فرهنگی به امید فراگیری تخصص هایی چون؛ اصول و فنون مذاکره، مدیریت بازرگانی و مهندسی فروش، کارآفرینی و مدیریت کسب و کار، روانشناسی کاربردی شخصیت ها، علم حقوق، عناصر معماری، و نگارش انواع قرارداد های ملکی و ساختمانی بوده است.
همچنین سال ها انجام تحقیقات و مطالعات حقوقی، ارتباطات موثر، مجموعه قوانین ثبتی، حقوقی، مدنی، صنفی و از همه مهمتر؛ تلفیق آن با تجربیات ارزشمند و کاربردی، از وی فردی کارکشته، مجرب، کارشناس و تحلیلگر حاذق در حوزه بازار مسکن، حقوق املاک، حقوق ثبتی و سرمایه گذاری ملکی ساخته بود.
تجربه سه سال آموزش صنفی، تخصصی، حقوقی و کاربردی، در اتحادیه های مشاورین املاک تهران بزرگ و شهرستان شمیرانات، دهها سال نیز به تجربه های او اندوخت.

او افراد شاغل در صنف مشاورین املاک را اینگونه دسته بندی کرده است:

گروه اول؛ مشاورین

گروه دوم؛ مدیران (صاحبان پروانه کسب، مباشرین، مدیران داخلی، مدیران، سرپرستان گروه و مدیران قرارداد)
و در آخر، متناسب با وظایف شغلی آنان، منابع آموزشی را تعریف و تألیف کرده است.
بدون اغراق می توان او را بنیانگذار آموزش های تخصصی و صنفی مشاور املاک، بر اساس استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بنیانگذار هوش ملکی، و مؤلف ۱۳ عنوان کتاب بر اساس استاندارد سازمان فنی و حرفه ای تهران، با کد بین المللی ۳۹/ ۱/۱ -۴۱ -۴ دانست که در حال حاضر، در سطح ایران به صورت علمی و کاربردی مورد آموزش و استفاده قرار می گیرد.

موفقیت های علمی

او دانش آموخته دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات روسی، و کارشناس ارشد حقوق خصوصی از ارمنستان، و دارای درجه دکترا در همین رشته بود.
مرحوم دکتر محمود حقیقت طلب توانسته است، بیش از ۴۰ عنوان کتاب در زمینه های حقوقی، ثبتی، مدیریتی، سرمایه گذاری، تحلیل بازار و … تألیف کند.
او دارای دو گواهینامه در زمینه اصول و فنون مذاکره است.

همچنین توانسته است گواهینامه های بین المللی را از انجمن خبرگان معاملات املاک نیویورک – آمریکا  CIPS و مدرک معتبر از دانشگاه استکهلم – سوئد کسب کند.

موفقیت های صنفی

او به عنوان یکی از شناخته شده ترین کارشناسان و تحلیلگران مسکن به حساب می آمد.
او تجربه شرکت در بیش از چهار هزار جلسه مذاکره و همچنین، نظارت و نگارش بیش از هزار قرارداد را داشت.

دکتر حقیقت طلب در سال ۱۳۸۰ اولین دوره تخصصی و صنفی، برای مشاورین املاک را در تهران برگزار کرد.
او توانسته بود خود را به عنوان یکی از برجسته ترین کارشناسان حقوقی، سرمایه گذاری و هوش ملکی در صنعت ساختمان معرفی کند.
او همچنین صدها دوره ی آموزشی-کاربردی و علمی را برای سرمایه گذاران ملکی، مشاورین املاک، حقوق دانان و شرکت های سرمایه گذاری در دانشگاه ها، نهاد های دولتی و مؤسسات آموزشی در کشور برگزار کرد.

ایشان به عنوان کارآفرین برگزیده ی فرهنگسرای کار و همچنین، مدیر و مشاور حقوقی و سرمایه گذاری پنج شرکت معظم بازرگانی و ساختمانی بود، و ۱۴ خدمت مشاوره ای در زمینه های حقوقی، ثبتی، سرمایه گذاری، اداری و آموزشی به هم میهنانش، با شعار و باور”پیشگیری بهتر از درمان است!” ارائه می داد.
ماحصل تلاش ها، تحقیقات، مطالعات و مشاوره های او، هم اکنون در هفت گنجینه نفیس و بسیار کاربردی املاک و مستغلات، با ظرفیت استفاده از ۲۰ فرصت شغلی در صنعت ساختمان می باشد.

وفات

دکتر محمود حقیقت طلب در روز دوشنبه مورخ 9/10/1398 به دلیل وجود تومور مغزی تحت عمل جراحی مغز قرارگرفتند ولی چه سود که موعد وداع ایشان از دار فانی فرارسیده بود و در روز سه شنبه دهم دی ماه به دیدار پروردگار یگانه شتافتند.

روحش شاد و یادش گرامی باد.