حس هدفمندی را در خود پرورش دهید
رویاهای خود را به صورت اهدافی مشخص و روشن روی کاغذ بیاورید. شاید بزرگترین کشف در تاریخ بشر این باشد:« شما همان می شوید که اغلب به آن فکر می کنید.» دو عاملی که بیش از هر چیز دیگر بر زندگی شما تاثیر می گذارد یکی این است که اغلب اوقات به چه چیز فکر می کنید و دوم اینکه چگونه به آن فکر می کنید. افراد موفق بیشتر اوقات به اهدافشان فکر می کنند، در نتیجه، مدام به اهدافشان نزدیکتر شده و اهداف نیز مرتبا به آنها نزدیک تر می شوند. هر آنچه بیشتر اوقات به آن فکر کنید در زندگی تان رشد می کند. اگر در مورد اهدافتان فکر ، صحبت و تجسم کنید ، موفقیت شما بسیار بیشتر از کسی خواهد بود که اغلب در مورد نگرانی ها و مشکلات فکر و صحبت می کند.
در اینجا یک فرمول ساده ی هفت مرحله ای برای هدف گذاری و نحوی دست یابی به آن ذکر می شود که می توانید برای میلیونر شدن از آن استفاده کنید.
دقیقا مشخص کنید در هر حوزه از زندگی به خصوص در مورد وضعیت مالی تان چه می خواهید؟ اغلب مردم هرگز چنین کاری نمی کنند.
خواسته های خود را به صورت اهدافی مشخص و روشن یادداشت کنید. با انجام این کار، واقعه ی شگفت انگیزی بین مغز و دست شما اتفاق می افتد..
برای دست یابی به هر یک از اهداف ، زمان خاصی را معین کنید. اگر هدفی بزرگ باشد، انرا به اهداف کوچکتر تقسیم کنید و برای انجام هر یک مهلتی تعیین کنید.
لیستی از کلیه ی اقداماتی که برای دست یابی به هدفتان ضروری است تهیه کنید و ایده های جدیدی را که به فکرتان خطور می کند مرتبا به لیست اضافه کنید تا تکمیل شود.
لیست تکمیل شده را بر حسب درجه اهمیت، اولویت بندی کنید تا برنامه های کارتان به دست آید.
براساس این برنامه بلافاصله کار را شروع کنید. تعداد اهداف و برنامه های بزرگی که به علت تنبلی و تاخیر هرگز به ثمر نمی رسند حیرت انگیز است.
از همه مهمتر اینکه هر روز کاری کنید که شما را حداقل یک گام به مهمترین هدفتان نزدیکتر کند. در هر کاری که مصمم به انجام آن باشید تعهد به عمل روزانه موفقیت های درخشان به بار می آورد.
به طور معمول هر کدام از ما دارای کسب و کاری هستیم تا درآمدی داشته باشیم. کسب و کار به دو صورت شغل و حرفه است. بله تعجب نکنید این دو با هم متفاوت هستند هرچند که هردو کسب و کار محسوب میشوند.
شغل راهی برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت است و به کاری گفته میشود که برای بهدست آوردن پول به طور مداوم انجام میشود. دراصل در شغل افراد مدت معینی فقط برای پول کار می کنند مانند کارمندان یک شرکت یا سازمان دولتی که کاری معلوم دارند و تا پایان وقت کاری خود آن را انجام میدهند و در ازای آن پول میگیرند. درحالی که حرفه به کاری گفته میشود که برای بیشتر عمر خود آن را انجام میدهید و ساعت کاری مشخصی در آن وجود ندارد. در واقع یک سوم عمر خود را به آن مشغولید و اهداف بلندمدت را پوشش میدهند. در شغل ما هیچ انگیزهای برای اینکه کار بیشتر انجام دهیم نداریم ولی حرفه به ما مفهوم و مقصود، رشد، پیشرفت، رضایت، خوشنودی و حس رضایت میدهد و از لحاظ مالی هم ما را تأمین میکند.
در زیر به نکاتی اشاره میشود که به حرفه و شغل در رسیدن به اهداف کمک میکند:
1- برنامهریزی طولانی مدت:
فراموش نکنید که این یک فعالیت یک شبه نیست. هرچه جلوتر میروید باید پیشرفتتان را بسنجید و برحسب آن در برنامه خود تغییر ایجاد کنید. مثلاً سبک زندگی شما وقتی مجرد بودید مطمئناً با سبک زندگیتان حالا که پدر یا مادر سه فرزند هستید متفاوت است.
2- خوشنودی در کار:
از آنجایی که زمان بسیار زیادی را در محل کار خود میگذرانید، باید از بودن در محل کار و زمان خود لذت ببرید. مهم نیست کارتان چقدر باشد، هر تکلیفی را با لبخند برعهده بگیرید. از کارتان شکایت نکنید و فکر نکنید که مرغ همسایه غاز است!
3- رشد فردی:
برای یادگیری مهارتهای جدید که به شما در پیشبرد کارتان کمک میکند، انگیزه داشته باشید.
4- آمادگی ذهنی برای بدترینها:
دنیای کار و تجارت غیرقابل پیشبینی است. وقتی اقتصاد در حال رکود است، صبور باشید. از آن زمان برای یادگیری مهارتهای جدید یا پیدا کردن یک کار تازه استفاده کنید. کار دیگری که میتوانید انجام دهید این است که یک پروژه دیگر را شروع کنید. با این روش ارزش شما در محل کار بالا خواهد رفت.
5- مغتنم شمردن فرصت:
وقتی یک کار را هر روز انجام میدهید، برای بهتر انجام دادن حرفۀ خود، باید از فرصتهایی که برایتان پیش میآید استفاده کنید.
6- بخشش به دیگران:
یک مربی باشید و به کارمندانی که پایینتر از شما هستند کمک کنید تا حرفۀ خود را در شرکت ارتقاء دهند. خدماتی را به جامعه ارائه کنید. با این روش خودتان را به بازار معرفی میکنید و وقتی خودتان هم نیاز به کمک داشته باشید، مطمئناً دیگران نیز به کمکتان میآیند. همیشه یادتان باشد هرچه بیشتر به دیگران ارائه کنید، بیشتر دریافت میکنید.
7- کسب مهارتهای اجتماعی:
هرچه از نردبان ترقی بالاتر میروید، یاد بگیرید که از دیگران در کارهای خود استفاده کنید. با کارکنان خود با احترام برخورد کنید. از کارشان قدردانی کنید و محیطی گرم و دوستانه برای بالابردن بازده کار ایجاد کنید.
8- استرس و مدیریت زمان:
مهارتهای برخورد با استرس که در محل کار غیرقابل اجتناب است، را یاد بگیرید. وقتی یاد بگیرید به خوبی وقتتان را تنظیم کنید به پایین آوردن استرس خود کمک میکنید. عادت کنید که کارهای روزانهتان را یادداشت کنید. کارتان را برنامه ریزی کنید و روی برنامهتان کار کنید. وقتی وقتتان را خوب تنظیم کنید، بدون استرس کارها را پشت سر هم تکمیل خواهید کرد.