چطور یک کسب و کار فست فود سیار را رشد دهیم:

امروز به واسطه وجود دنیای مجازی رشد دادن این نوع کسب و کار بسیار راحت تر از قبل شده است. این ۳ المان مهم را اگر فرد انجام دهد خیلی سریع می تواند شاهد رشد در تعداد مشتری و فروش خواهد بود:

  1. دیده شدن
  2. ایجاد تمایز
  3. داستان

 

۱-دیده شدن:

اولین سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که چطور می توانیم بهتر دیده شویم؟

طبیعتا رنگ ون، المان های گرافیکی نصب شده و فضا سازی که انجام می دهیم می تواند تاثیر بسازیی روی جذب مشتری داشته باشد. تصور کن  از تجریش به پایین در راستای خیابان ولیعصر ۲۰ فست و فود و کافه سیار وجود دارد. احتمال ترمز کردن و ایستادن کنار کدام ون بیشتر  است؟

احتمالا آنی که به چشم مان جذاب تر می آید.

 

۸ رنگ تحریک کننده بصری که می توان از آن استفاده کرد:

  • قرمز
  • نارنجی
  • زرد
  • بنفش
  • صورتی
  • سبز
  • آبی
  • شکلاتی

استفاده از این رنگ ها می تواند به دیده شدن ون کمک به سزایی کند چرا که در شرایط فعلی ایران رنگ تمامی ماشین ها سیاه و سفید است و اگر ماشین رنگی هم در خیابان ببینی احتمالا نیسان آبی است.

 

۲-ایحاد تمایز:

شاید یکی از چالشی ترین قسمت های کار همین قسمت باشد چرا که بر خلاف تصور عموم افراد با نوشتن جمله “ما متفاوت هستیم” تفاوت ایجاد نمی شود.

وقتی مردم کنار یک ون سیار ترمز می کنند و سفارشی را می دهند قطعا به دلیل لوکس بودن یا کیفیت مثال زدنی آن، این کار را نمی کنند به همین خاطر فکر بالا بردن کیفیت را باید از سرمان بیرون کنیم چرا که اگر بخواهیم کیفیت را خیلی بالا ببریم قیمت تمام شده بسیار گران می شود و کسی تمایلی به خرید ساندویچ های گران از یک ون سیار ندارد.

به جای بالا بردن کیفیت باید سعی کنیم کمیت را بالاتر ببریم یا به زبان ساده سعی کنیم ساندویچ های پر ملات تولید کنیم و حواسمان باشد قیمت بالا نرود!

چرا که تمرکز اول ما باید روی رقابت با سایر ون ها باشد و نه رستوران دارها.

 

نکته: اگر ۱% هم بخواهی کیفیت را بسیار بالا ببری و از محصولات اورگانیک استفاده کنی، مردم باور نمی کنند چرا که عموم مردم عقلشان به چشم شان است.

 

۳-داستان :

داستان مهمترین بخش از کار است چرا که در آخر روز اگر داستان خوبی نداشته باشی مشتری وفاداری هم نخواهی داشت.

برای داشتن داستان خوب لازم نیست نویسنده خلاق باشی یا استعداد عجیب و غریب در خلق داستان ها داشته باشی. کافی است داستان هایی را که اتفاق می افتد را به مردم نشان دهی.

هر روز صبح که ون را استارت می زنی داستانی در حال شکل گرفتن است و آخر شب که ون را به پارکینگ خانه می آوری داستان به پایان می رسد. تو هر روز داستان متفاوتی را شروع می کنی اما هیچوقت آن را با دیگران به اشتراک نمی گذاری.

پیشنهاد من این است که یک سه پایه برای موبایل تهیه کن و دوربین موبایلت را از صبحی که استارت می زنی تا زمانی که به خانه بر می گردی روی حالت رکورد یا ضبط فیلم قرار بده. در انتهای روز قسمت هایی که جالب است را ادیت کن و در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذار.

خودت و ون سیارت را تبدیل به یک برنامه سرگرم کننده اینترنتی کن که مردم آن را دنبال کنند.

نکته: تکینک های عجیب و غریب و تخیلی اینستاگرام مارکتینگ و اینجور مسائل را فراموش کن چون تکنیک به تو کمک نخواهد کرد. هیچ تکنیک و رباتی وجود ندارد که بتواند کسب و کار تو را در اینستاگرام رشد دهد فقط تو و داستان هایت هستند که می توانند تو را در شبکه های اجتماعی به شهرت برسانند.

 

پی نوشت: اگر پیش خودت اینطور فکر می کنی که مگر مردم بی کار هستند که داستان زندگی من را دنبال کنند باید با اطمینان بگویم بله مردم بی کار هستند و دچار روتین و روزمرگی شده اند.

هر کسی که در اینستاگرام بیزینس انجام نمی دهد و صرفا مصرف کننده ویدیو های به اشتراک گذاشته شده است بی کار است و آنقدری هم وقت اضافه دارد تا یک پیج دیگر را دنبال کند.