شرایط اقتصادی کشور ما (ایران) تا حد بسیار زیادی چالش بر انگیز بوده و اوضاع الان اصلا اوضاع نا آشنایی نیست و ما چندین بار تجربه های این چنینی در وضع اقتصادی کشور را شاهد بوده ایم. زمانی شرایط اقتصادی یک کشور را بد یا بحرانی می گویند که میزان ارزش پول آن کشور نسبت به پول سایر کشورها پایین بیاید مثلا ارزش الان ریال نسبت به دلار آمریکا به شدت پایین آمده است. و بسیاری از کسب و کارها با مشکل مواجه شده اند خصوصا کسب و کارهایی که وارد کننده بوده و کسب و کارشان وابستگی مستقیمی به قیمت ارز دارد. برای مثال اگر کسی وارد کننده ی لپ تاپ بوده و برای مثال اگر قیمت یک لپ تاپ 400 دلار بوده و به فرض اینکه قیمت دلار در شرایط عادی 4 هزار تومان باشد قیمت تمام شده ی لپ تاپ 1.600.000 تومان بود اما اگر در شرایط بحران قیمت دلار 11 هزار تومان شود قیمت تمام شده ی لپ تاپ 4.400.000 هزار تومان می شود و به فرض اینکه این کسب و کار سرمایه ای 20 میلیون تومانی داشته باشد در شرایط عادی می تواند تعداد 12 لپ تاپ خریداری کند ولی در شرایط بحران فقط قادر به خرید 4 دستگاه لپ تاپ است یعنی سرمایه ی این کسب و کار عملا یک سوم می شود


این شرایط تا کی ادامه داره؟

حتی بزرگترین اقتصاد دانان دنیا هم نمی توانند به طور قطعی بگویند که بحران اقتصادی یک کشور تا چه زمانی ادامه دارد اما می توان بر حسب تجربه های گذشته مدت زمان بحران را پیش بینی کرد معمولا بحران ها در کشور از یک سقوط کوتاه آغاز می شوند و بعد از سه یا چهار ماه به اوج خود می رسد یعنی حتی تا سه برابر سقوط ارزش ریال را داریم و بعد دوباره قیمت ارز کمی پایین می آید و بعد از چند ماه مقدار کمی بالا می رود.


این روند افزایش قیمت ارز در ایران در ده های گذشته بوده


در شرایط بد اقتصادی چه باید کرد?

شرایط بد و بحران اقتصادی چیزی نیست که ما کنترلی بر آن داشته باشیم و واقعا نمی توانیم چیزی را تغییر بدهیم. عده ی بسیار زیادی هستند که فقط در این شرایط ناله می کنند و به شایعات دامن می زنند و دائم در حال تجزیه و تحلیل اوضاع سیاسی هستند. اما سوال من اینست که خب حالا چی؟ آیا با ناله کردن چیزی گیرشون می یاد؟ آیا با فحش دادن به مسئولین و ناله کردن جیبشون پر پول میشه؟ اگه میشه خب به ما هم یاد بدن تا باهاشون همکاری کنیم ولی همه می دانیم که با ناله کردن هیچ چیزی درست نمی شود پس بهترین اقدام اینست که کمی به کسب و کار خودمان بپردازیم و به این موضوع فکر کنیم که ما الان باید چه اقدامی انجام دهیم


در این مقاله قصد دارم تا چند اقدام بسیار مهم که در شرایط بحران می تواند کسب و کار شما را نجات دهد و حتی می تواند کسب و کارتان را شد دهد را با شما به اشتراک بگذارم


مرتبا به روز باشید:

اگر فروشنده ی یک محصول هستید و یا یک هایپر مارکت دارید که اجناس بسیار زیادی دارد اولین وظیفه ای که بر عهده دارید اینست که قیمت خود را مدام با بازار به روز کنید.( دقت کنید که آینده ی کسب و کار بسیار مهم است و برای همین من از کلمه ی وظیفه استفاده کردم)


بلافاصله خرید کنید:

اگر می بینید که امکان خرید محصول وجود دارد به محض فروش بلافاصله اقدام به خرید کنید. با این کار میزان سرمایه ای که دارید حفظ می شود. بسیاری از افراد خرید نمی کنند زیرا اعتقاد دارند که قیمت ها کاذب است و پایین می آید؟ به فرض اینکه قرار است پایین بیاید اما اگر نیامد چه؟ اگر بالاتر رفت چه می شود؟ درست است که با پایین آمدن قیمت ها شما سود می کنید اما اگر بالاتر رفت به شدت ضرر خواهید کرد. پس اقدام منطقی اینست که جلوی ضرر گرفته شود


قانون 20 /80 را حتما به یاد بیاورید:

قانون 20/80 می گوید که 80 درصد ثروت دست 20 درصد افراد است. اگر تیز حس باشید می دانید که باید یک بخش بزرگی از کسب و کارتان را باید برای 20 درصد افرادی که اصلا برایشان قیمت مهم نیست طراحی کنید. همیشه افرادی هستند که نوسانات بازار تاثیری بر زندگیشان ندارد. چرا شما با این افراد کار نمی کنید؟ چرا آنها از خدمات یا محصولاتتان استفاده نمی کنند؟ خب همین الان پیدایشان کنید.


فقط روزی 20 دقیقه به رشد کسب و کارتان فکر کنید:

باور کنید الان می تواند بهترین زمان برای رشد باشد چون خیلی ها ترمز کرده اند و فقط ناله می کنند. اگر روزی بیست دقیقه بنشیند و به این موضوع فکر کنید که بهترین کاری که باید انجام بدیم چیه؟


 


الان بهترین فرصت برای به دست آوردن مشتری و تبدیل آنها به یک مشتری وفادار و همیشگیه. پس حواسمون باشه فرصت رو از دست ندیم فقط کافیه یکم بهتر از بقیه باشیم