دانلود رایگان کتاب کاهش وزن سریع با 30 تکنیک طلایی

ایده ی سخنرانی آسانسوری اینست که شما یک طرح یا صحبتی با یک شخص خیلی مهم دارید که ملاقات کردنش بسیار سخت است و به طور اتفاقی با او در یک آسانسور همسفر می شوید و شما نهایتا یک دقیقه وقت دارید تا او را متقاعد کنید که به حرف های شما گوش دهد و یک وقت ملاقات به شما بدهد. معمولا در کتابهای سخنرانی آسانسوری مثال آقای بیل گیتس را می زنند. گفته می شود اگر شما از طبقه ی منفی 10 بخواهید با آقای بیل گیتس به طبقه ی 30 ام بروید و یک دقیقه وقت داشته باشید تا او را متقاعد کنید که طرح شما طرح خوب و مناسبی است چطور این کار را می کنید؟

 

در طراحی یک سخنرانی آسانسوری باید نکات زیر حتما رعایت کنید

 

دقیقا بدانید که از شخص مقابل چه می خواهید:

همواره باید این نکته جلوی چشم شما باشد که اگر ندانید به کجا می خواهید بروید احتملا هیچ وقت نخواهید رسید. شما باید دقیقا بدانید که صحبت شما قرار است شما را به جه مقصدی برساند و بدانید چه چیزی از مخاطب می خواهید؟ آیا درخواست ارتقا کاری دارید؟ آیا یک طرح کسب و کار دارید؟ می خواهید استخدام شوید؟ و یا هر نوع درخواست دیگری که دارید را به صورت مکتوب بنویسید

 

15 ثانیه ی اول را اینطور ساختار بندی کنید:

نام خود را بگویید

چه کاری انجام می دهید

اگر سابقه ی شما زیاد است بگویید چند سال است

چه کمکی می کنید؟

برای مثال: من حسین اکبری هستم مربی و مدرس مهارت های ارتباطی بیش از 3 سال است که این کار را انجام میدهم و کمک می کنم افراد با یادگیری مهارت های ارتباطی از زندگی لذت بیشتری ببرند و میزان سود و جایگاهشان را تغییر بدهند

 

در جهت منافع شخص صحبتتان را طراحی کنید:

هر کسی که وقت می گذارد تا صحبت شما را گوش بدهد قطعا بدنبال اینست که صحبت شما برای او چه منافعی دارد. هموراه صحبتتان را متمرکز بر رساندن منفعت بر دیگران طراحی کنید. برای مثال اگر شما مدیر یک کسب و کار باشد و شخصی نزد شما بیاید و بگوید که :” من دکترای بازاریابی از دانشگاه شریف دارم و تخصص من بازار سازی است و من در این رشته در مقطع دکتری شاگرد اول شده ام” واکنش شما چه خواهد بود؟ در اغلب موارد افراد در جواب چنین آدمی می گویند چه عالی امیدوارم که موفق باشید. ولی اگر شخصی نزد شما بیاید و بگوید که : “من دکتری بازاریابی دارم و تخصص من اینست که به کسب و کارها کمک کنم که در شرایط بحرانی بتوانند فروش خود را داشته باشند و از بحران ها خود را نجات دهند” آن وقت چه واکنشی نشان می دهید؟ آیا الان برایتان جذاب تر نیست؟ اغلب افراد هنگام مواجه با چنین فردی و چنین معرفی از او می خواهند که بیشتر و دقیق تر در مورد کارش بگوید چون برای آنها یک سود واضح و روشن دارد

 

جلوی آینه سخنرانی کنید:

این متنی که آماده کرده اید را بارها جلوی آینه تمرین کنید. وقت آن رسیده که ساختار روی کاغذ تبدیل شود به یک سخنرانی زنده و جاندار و تنها راه ارائه ی یک سخنرانی خوب تمرین، تمرین و تمرین است. تمرین آینه یکی از بهترین تمرینات برای بهتر شدن یک سخنرانی است

 

صدای خود را ضبط کنید و بارها گوش کنید:

تمرین مهم بعد اینست که سخنرانی خود را ضبط کنید و بارها به آن گوش دهید تا نقاط ضعف و قدرت سخنرانی خود را پیدا کنید و بتوانید نقاط ضعف خود را پوشش دهید این مهم است که بدانید بار اول که صدای خود را گوش می دهید امکان دارد از صدای خودتان بدتا بیاید و این موضوع کاملا طبیعی است و دلیلش اینست که ما سالها صدای خود را از لرزش جمجمه شنیده ایم و با آن صدا انس گرفته ایم ولی این بار صدایمان تفاوت دارد به این پدیده توهم انس می گویند و هر سخنرانی باید با این موضوع آشنا باشد نگران نباشید به زودی از صدای خودتان خوشتان می آید کمی صبر لازم است تا مغز به این صدا عادت کند

 

مهم ترین نکته در طراحی سخنرانی آسانسوری اینست که شما چیزی را بیان کنید که شما و ایده ی شما را منحصر به فرد سازد به دنبال این باشید که چیزی ارائه دهید که شما را متفاوت از دیگران کند

 

بدانید طرف مقابل احتمال دارد از شما چه سوالی بپرسد: آماده نشدن برای چیزی یعنی آمادگی برای شکست. هموراه باید آماده ی پاسخ ویی به سوال های مخاطب باشید شما باید بتوانید با اعتماد به نفس و حاضر جواب باشید. یکی از بهترین تمرینات برای حاضر جوابی پیش بینی اینست که مخاطب قرار است چه سوالاتی بپرسد. خود را برای سوالات احتمالی آماده کنید

برای افراد مختلف سخنرانی های مختلف داشته باشید: شما باید مخاطب خود را بشناسید و متناسب با تیپ شخصیتی فرد، سخنرانی خود را طراحی کنید این مهم است که بدانید سخنرانی که برای من جذاب است امکان دارد برای برادر من جذاب نباشد پس ما باید همیشه چند سخنرانی آماده داشته باشیم و بسته به تیپ طرف مقابل و موقعیتی که در آن هستیم متناسب ترین را انتخاب و ارائه دهیم