بیش از 99 درصد مردم تجربه ی سرماخوردگی را داشته اند. حتی سالی چند بار امکان دارد این بیماری به سراغمان بیاید. علت این بیماری یک عامل به نام ویروس است. که از یک نفر به افراد دیگر سرایت می کند و همینطور بین مردم پخش می شود. در این مقاله می خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که چطور می توان محصولات و خدماتمان را مثل یک ویروس بین مردم منتشر کنیم.


بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی  ویروسی یعنی اینکه محصول ما بین مردم مثل ویروس سرماخوردگی پخش شود اما با یک تفاوت و آنهم اینکه مردم با میل خودشان این کار را انجام دهند. دقیقا مثل سرماخوردگی که مسری است باید محصول و یا خدمات ما مسری شود و بین مردم پخش شود


اگر بتوانید پیام تبلیغاتی محصول و خدمات خود را ویروسی کنید برگ برنده در دستان شماست اما به همین سادگی نیست برای اینکه یک تبلیغ ویروسی شود و بعد از ویروسی شدن به شما کمک کند باید این پیام ویژگی های زیر را داشته باشد


اعتبار اجتماعی بیاورد

دلیل اینکه مردم پیامی را بین اطرافیانشان پخش می کنند اینست که انتشار این پیام برای آنها اعتبار به وجود بیاورد. هر انسانی دوست دارد که با هوش جلوه کند دوست دارد که پولدار به نظر برسد ن بی پول و فقیر. دلیل اینکه بسیاری از انشانها لباس نو می خرند اینست که دیگران از آنها تمجید کنند. حرف زدن هم همینطور است ما حرف می زنیم که مورد توجه اطرافیان قرار بگیریم. پس زمانی در مورد شما و محصولان حرف میزنند که برای آنها اعتبار اجتماعی بیاورد


تحریک احساست

مطالبی که به صورت ویروسی و واگیردار بین مردم پخش می شوند صد در صد نوعی احساس را زنده می کنند. مثل اگر کسی گوشی آیفون خود را در مخلوط کن خرد کند حس حیرت را در مردم زنده می کند و یا خبر اختلاس یک مدیر دولتی حس خشم و عصیانیت را منتقل می کند. هر پیامی که می خواهد ویروسی شود باید حتما با احساسات سر و کار داشته باشد و احساسات مردم را تحریک کند.


فقط این نکته را به خاطر بسپارید پیام های که حس ناراحتی را در مردم تحریک می کنند نمی توانند دوام زیادی بیاورند


ارزش کاربردی

در اولین مورد گفتیم که انسانها دوست دارند که باهوش بنظر برسند. پس آنها پیام هایی را برای اطرافیانشان می فرستند که کاربردی باشند باید نشان دهیم که محصول ما به نوعی صرفه جویی در وقت و پول است یا برای سلامتی آنها مفید است. اینطور آنها این پیام را بین خودشان پخش خواهند کرد


 


نکته ی مهم: برای اینکه یک پیام بتواند ویروسی شود باید قلب و روح مردم را هدف بگیرد نه جیب آنها