کتابهایی که  می تواند تو را به موفقیت و ثروت می رساند.

 

اگر بخواهیم پولدار شویم، احتمالاً بهترین کار این است که پای صحبت پولدارها بنشینیم. اما مگر پولدارها جایی بند می‌شوند که بتوان ۵ دقیقه خِرِشان را گرفت؟ اکثرشان داخل اقیانوس آرام جزیره‌های شخصی دارند و دست هیچ احدی بهشان نمی‌رسد. حتی مأمور چک کردن کنتور آب را هم به خانه‌شان راه نمی‌دهند چه برسد به من و شما. اما خوشبختانه بعضی از پولدارها کتاب‌هایی نوشته‌اند و راز پولداری خودشان را در آن کتاب‌‌ها برملا کرده‌اند. این شما و این ۱۰ کتاب برتر که آدم‌ پولدارها نوشته‌اند.

 

حتما بخوانید: راز ثروتمند شدن میلیاردرهای معروف چیست؟

بین خودمان بماند، اگر صدایش را در نمی‌آورید باید بگویم که اکثر ماها به آدم‌های پولدار حسودی‌مان می‌شود (لااقل یک ریزه). به نظر می‌رسد زندگی برای پولدارها آسانتر است؛ پولدارها نگران روزهای آخر ماه نیستند و عادت ندارند نیم ساعت به مبلغ شارژ ساختمان خیره بشوند و به اختلاس مدیر ساختمانشان مشکوک باشند. قیمت ماشینی که سوارش هستند از کل خانه و زندگی ما بیشتر است، مسافرت‌های خوب می‌روند، غذاهای خوب می‌خورند، برای تولد زن و بچه‌شان، به اندازه پول دیه‌ی بنده خرج می‌کنند و راجع به دوران پیری و عصا به دست‌گیری هم اصلا و ابدا استرس ندارند.

 

البته ما بی‌‌پول‌ها کارهای دیگری هم می‌کنیم. مثلا می‌نشینیم و فکر می‌کنیم چطور می‌توان ثروتمند شد؟ آیا مغز آدم پولدارها جور دیگری فکر می‌کند؟ فرمولی، وردی، جادویی، چیزی دارند که ما نداریم؟ جواب هر دو سوال آخر «بله» است، بسته به این که سوال‌تان راجع به کدام آدم پولدار باشد.

 

حالا اگر شرایطی فراهم می‌شد که می‌توانستید بروید پای صحبت پولدارها بنشینید و ازشان بپرسید چطوری می‌شود پولدار شد، آیا این کار را می‌کردید؟ اگر جوابتان مثبت است، این ۱۰ کتاب را بخوانید و خاک مغزتان را با ذهنیت خوشبختی طلبی، حاصلخیز کنید.

 

۱. The Secrets of the Millionaire Mind, by T Harv Eker – اسرار ذهن میلیونرها، به قلم تی هارو اِکِر:

 

 

آیا قادرید برای چند روز درباره هیچ چیزی غُر نزنید؟ یک روز چطور؟ جناب اِکِر بر این باور است که غُر زدن یا غُر نزدن همان چیزی است که پولدارها را از بی‌پول‌ها جدا می‌کند. چکیده این کتاب این است که همه ما از سنین خیلی کم، ذهنیتی درباره پول برای خودمان می‌سازیم و این ذهنیت ما را به خودش محدود می‌کند. داخل خودمان ترموستاتی نصب می‌کنیم که به ما می‌گوید قادریم چقدر پول در بیاوریم و با آن زندگی کنیم. آدم‌های بی‌‌پول، معمولا دارای ذهنیتی هستند که خودشان را قربانی می‌پندارند و دائم از این چیز و آن چیز گلایه دارند؛ آدم‌های بی‌پول مرد عمل نیستند؛ اما آدم‌های پولدار عمل‌گرا هستند. کتاب را که خوب مطالعه کنید می‌بینید پولدارها و بی‌پول‌ها از نظر ذهنی، ۱۷ تفاوت با هم دارند. نثر اصلی این کتاب بسیار ساده و روان است و خواندنش فرقی با تفریح کردن ندارد.

 

۲. The Richest Man in Babylon, by George Clason – ثروتمندترین مرد بابِل، به قلم جورج کِلَسون :

 

 

این کتاب نسبتا کوچک که در سال ۱۹۶۲ و در قالب داستانی خیالی نوشته شده است، درباره‌ی ثروتمندترین مرد دنیای کهن و ۷ درسی است که او به دو دوست خود می‌دهد تا بتوانند ثروتمند شوند. درس‌هایی که به هیچ وجه قدیمی نمی‌شوند. با خواندن این داستان، بدون اینکه بخواهید زور بزنید، مفاهیمی نظیر «پول‌هایت را پس انداز کن» و «کمتر از چیزی که درمیاری خرج کن» به زیر پوست‌تان خواهد رفت.

 

حتما بخوانید: چگونه پولدار شویم؛ ۱۶ راه پولدار شدن که باید بدانید

۳. The Automatic Millionaire, by David Bach – میلیونر اتوماتیک، به قلم دیوید باخ :

 

 

چند‌بار شده که این نصیحت را شنیده باشید، «اگر هر روز فلان خرج الکی را نکنی، سر سال ۵ میلیون ذخیره کردی؟» مغز این کتاب هم همین است. دیوید باخ می‌آموزد که میلیونر شدن راهی آهسته و پیوسته است و برای رسیدن به آن باید چیزهای کوچکی نظیر این خرج‌های الکی روزمره را فدا کرده و قطره قطره جمع کنید، وانگهی دریا شود. آن قارچ و پنیر اضافه هر روزی را بی‌خیال شوید تا چندرغازی ذخیره شود. همین چندرغازها را جمع کنی تا آخر سال خودش حکم وام بانکی را دارد. البته علاوه بر اجتناب از اینجور خرده‌خرج‌ها، این کتاب نصیحت دیگری هم دارد و آن این است که درصدی از درآمدتان را خیلی سریع و قبل از اینکه به حساب صاحب‌خانه و اداره‌جات مختلف واریز کنید، یا اصلا قبل از اینکه دست خودتان بهش برسد، به حساب خودتان واریز کنید. باخ اعتقاد دارد که برای پولدار شدن باید عادت ذخیره‌سازی را در خود نهادینه کنید. از آن کتاب‌های کاربردی است.

 

۴. Think and Grow Rich, by Napoleon Hill – فکر کنید و پولدارتر شوید، به قلم ناپلئون هیل :

 

 

از اسم کوچک نویسنده مشخص است که این کتاب مال زمان پدربزرگ‌های من و شماست و راستش را بخواهید، نوشتار خیلی مدرن و باحالی هم ندارد. اما همینکه هنوز هم آن‌ را در آمریکا با اصلاحات قرن بیست و یکمی دارند چاپ کنند، نشان می‌دهد که چه کتاب به‌دردبخوری است. شادروان هیل هم مثل اِکِر مُصِر است که پولدار شدن یک چیز ذهنی است. آدم هدف می‌گذارد که در ۵ یا ۱۰ سال آینده به جایی برسد. سعی می‌کند همه‌ی تمرکزش را هم بگذارد روی این اهداف. اگر انرژی فکری روی این اهداف بگذارید، به آن‌ها دست خواهید یافت. هیل در این کتاب، پرده از ۸ گام ذهنی برمی‌دارد که اگر رویشان تمرین کنید، هر روز پولدارتر از دیروز می‌شوید.

 

۵. The Millionaire Next Door, by Thomas Stanley and William Danko – میلیونر همسایه، به قلم توماس استنلی و ویلیام دانکو:

 

 

بر اساس نظریات عالیجنابان استنلی و دانکو، آدم‌های پولدار زیادی در همسایگی ما زندگی می‌کنند که ما تصورش را هم نمی‌کردیم تا این حد پول و پَله داشته باشند. این دوستان تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اند و دریافته‌اند که: تعداد بسیاری از ثروتمندان «زیر سطح میانگین توقعاتشان» زندگی می‌کنند و به جای اینکه پول‌های‌شان را خرج «اسباب بازی» بکنند، آنرا به سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای تبدیل می‌کنند. اینها کسانی هستند که هر وقت درآمدشان بیشتر شد، سبک زندگی‌شان یک شبه تغییر نمی‌کند و مثل چیز ندیده‌ها نمی‌روند فِرتی محل سکونت‌شان را به بالاشهر انتقال بدهند و یک اتومبیل ۸ سیلندر بخرند و روی ماسه تمام سواحل دنیا طرحی از گُلابی دربیندازند. این جور آدم‌ها تا موقعی که خیال‌شان از تثبیت شدن وضعیت‌شان روشن نشود، با پول‌شان پُز نمی‌دهند و آن‌ را به نحوی عاقلانه سرمایه‌گذاری می‌کنند. این کتاب ارزش خواندن دارد و «اسباب بازی» نیست. همانطور که گفتم برای نوشتن این کتاب، تحقیقات پدر-مادر-داری انجام شده است.

 

حتما بخوانید: کارآفرینان برتر جهان و داستان موفقیت آنها

۶. Rich Dad, Poor Dad, by Robert Kiyosaki – پدر پولدار، پدر بی‌پول، به قلم رابرت کیوساکی :

 

 

داستان این کتاب راجع به پسر کوچکی است که مثلاً دو تا پدر دارد. اولی پدر بیولوژیکیش (پدر بی‌پول) است و دومی پدر معنویش (پدر پولدار – در واقع بابای یکی از دوست‌هایش) است. هر کدام از این پدرها درس‌هایی راجع به پول به این پسر بچه می‌آموزند که از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارد. پدر بی‌پول شَم اقتصادی چندان بالایی ندارد، برای تأمین پول مورد نیاز برای معیشت خود کار می‌کند و بلد نیست کار چندانی با پول انجام بدهد. پدر پولدار اما برای پول کار نمی‌کند. پول برایش کار می‌کند. از نظر مالی آدم باسوادی است و در نهایت ۶ درس به این پسرک یاد می‌دهد که چطور پولدار شود.

 

 

 

این کتابِ بسیار بسیار پرفروش به شدت مغزتان را به کار می‌اندازد و دیدگاه‌های رک و راستی راجع به ثروت بهتان می‌بخشد، متن ساده و بامزه‌ای دارد و اکثر کتابفروشی‌ها آن را می‌شناسند.

 

۷. How to Get Out of Debt, Stay Out of Debt and Live Prosperously, by Jerrold Mundis- چگونه بدهی خود را بپردازید، از مقروض ماندن به دور بمانید و با سعادت زندگی کنید، به قلم ژرولد موندیس :

 

 

لابد از روی اسم قطار مانند و پر از قرض و بدهی این کتاب فکر می‌کنید «خب این چه ربطی به پولدار شدن دارد؟»، اما ربط دارد. فقط تفاوتش این‌جاست که شما را از مسیری جداگانه به ایستگاه پولدار شدن می‌رساند. داستان این کتاب، ریشه در زندگی شخصی خود ژرولد موندیس، مفهوم بدهی و فرآیندی دارد که بر او گذشت تا بتواند تصور اشتباه «غیرقابل اجتناب بودن بدهی» را از ذهن خود جارو کند و به بیرون بریزد. وقتی خودتان را از شر بدهی‌هایتان خلاص کنید تازه آن موقع است که می‌توانید چشم‌بند بدهکاری را از چشمانتان بردارید، آنوقت می‌بینید که فرصت‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری الکی نیستند و می‌توانند شما را به ثروت برسانند. من که حتماً این کتاب را برای یکی از آشنایانم که تا تقریبا گردن غرق بدهی‌ست می‌خرم بلکه توانست خود را آزاد کند!

 

حتما بخوانید: ۸ باوری که باید در مورد پول داشته باشید

۸. Get Rich Carefully, by Jim Cramer – با دقت پولدار شوید، به قلم جیم کریمر :

 

 

جیم کریمر از آن کسانی است که دائم در تلویزیون سر و کله‌اش پیدا می‌شود و اگر فرصت کردید ویدئوهایش را در اینترنت ببینید و از صحبت‌هایش مستفیض شوید. جیم کسی است که با سرمایه‌گذاری دست و رویش را می‌شوید و از راه همین شور و شوق خاص توانسته چندین و چند میلیون دلار ثروت به جیب بزند. بر خلاف خیلی از ثروتمندان که سعی می‌کنند قیافه بگیرند، جیم از آن آدم‌هایی است که از شنیدن صحبت‌هایش انرژی می‌گیرید. قشنگ می‌‌توان حس کرد که طرف بلد است اشتیاق خودش را به دیگران منتقل کند. این کتابش هم دستورالعملی است برای تجزیه و تحلیل مفاهیمی نظیر شرکت، سهام و روند‌های بازار. خیال‌تان راحت که بعد از مطالعه‌ی این کتاب، دیگر پول‌هایتان در بانک خاک نخواهد خورد.

 

۹. The Millionaire Fast Lane, by M.J. DeMarco- لاین سرعت میلیونرها، به قلم ام.جی.دی مارکو :

 

 

دی مارکو نظر جالبی دارد و می‌گوید مردم از سه «لاین» زندگی را می‌پیمایند. پیاده رو برای بی‌پول‌ها، لاین آهسته برای قشر متوسط و لاین سرعت برای پولدارها. سپس واکنش هر دسته به نصیحت قدیمی «اگر می‌خواهی ثبات مالی داشته باشی، خوب درس بخوان تا شغل خوبی داشته باشی و برای دوران بازنشستگی پولی را ذخیره کن» را بررسی می‌کند.

 

آدم بی‌پول یا اصلا این نصیحت به گوششان نخورده، یا اینکه ترجیح می‌دهند بی‌خیالش شوند و برای همین با سرعت یک رهگذر در پیاده رو به جلو می‌‏روند، اما قشر متوسط این نصیحت را آویزه‌ی گوش‌شان می‌کنند. اینها دانشگاه‌شان را تمام می‌‏کنند، نیازمندی‌های روزنامه را برمی‌‏دارند، دور فرصت‌های شغلی دایره‌های کج و کُلاج می‏‌کشند، نامه‌ای را ضمیمه‌ی رزومه‌شان می‌کنند و داخلش می‏‌نویسند که چقدر انگیزه برای کار کردن دارند، شغل را می‌گیرند و با سرعتی مطمئن از لاین آهسته مسیرشان را طی می‌کنند. حرکت از لاینی شلوغ و خسته کننده.

 

دی مارکو می‌گوید: «ورود به لاین سرعت یعنی این‌که من نصیحت قدیمی را شنیده‌ام، اما با کمال احترام ترجیح می‌دهم ریسک کنم و دنباله‌روی میل درونی‌ام باشم و کسب و کاری برای خودم بسازم.» در این راه یک سری‌هایشان به گارد ریل می‌زنند و حتی چپ می‌کنند، اما در نهایت کسانی از این گروه هستند که جلو می‌افتند و به جای تحمل دود و دم ترافیک، می‌توانند از منظره زیبای اطراف جاده لذت ببرند. اگر روح کارآفرینی دارید، این کتاب مال شماست.

 

حتما بخوانید: ۷ ویژگی که هیچ‌وقت در میلیونرها نمی‌بینید

۱۰. Screw It, Let’s Do It, by Richard Branson – (ترجمه مؤدبانه) به جهنم، برو تو کارش، به قلم ریچارد برانسون:

 

 

کتابی از کارآفرین مشهور و صاحب خطوط هوایی Virgin، ریچارد برانسون، که به صورت اتوبیوگرافی نوشته است و چنان الهام‌بخش است که اگر آن را برای سنگ بخوانی، بلند می‌شود و کسب و کاری برای خودش راه می‌اندازد و به قطب‌نمای پول درآوردن تبدیل می‌شود. برانسون که این اواخر با اشتیاق تمام در حال آزمایش هواپیماهایی است که مسافر عادی را به فضا ببرد، در لابلای داستان‌هایش، اصول رسیدن به موفقیت و ثروت را با لحنی بسیار خودمانی (مثل عنوان کتاب) بیان می‏‌کند. بیشترین بُردی که از خواندن این کتاب می‌کنید، این است: اگر در دلتان شعله‌ی اشتیاقی روشن است و برای عملی شدنش هیچ تلاشی نمی‌کنید، نه خوشحال خواهید شد و نه پولدار. اگر این کتاب را خواندید و ریسک‌پذیرتر نشدید، حاضرم تا یک سال خانه‌تان را جارو بکشم.

 

شما چه کتاب‌هایی در این زمینه خوانده‌اید که به‌دردتان خورده؟ به ما هم معرفی کنید تا بخوانیم و به سوادمان افزوده شود. شاید بعدا پولدار شدیم و یک پول سیاه هم بهتان ندادیم، اما حداقلش این است که از شما پول دستی هم طلب نمی‌کنیم 😉