رهبری, کار تیمی, مدیریت منابع انسانی

 

ای کاش می توانستم به شما بگویم که باهوش ترین و سخت کوش ترین افراد در انجام کارهایشان، همیشه برنده هستن ؛ اما قطعاً اینطور نیست. می دانید اغلب چه کسانی برنده اند؟ مطمئناً شخصی با بزرگترین و بیشترین شبکه ی ارتباطی برنده خواهد بود. این افراد تصمیماتی را می گیرند و قبل از دیگران از فرصت های موجود مطلع می شوند. شبکه سازی موضوع گسترده ای است و شامل فعالیت های مختلف می شود که شما باید آن را در محیط خارج از سازمان خودتان پیگیری کنید. نکته قابل توجه این است که این فعالیت های خارج از سازمان، مانند شرکت کردن در کنفرانس های تجاری یا داوطلب شدن در گروه های مختلف، مواردی هستند که تمرکز اصلی بحث های شبکه سازی بر روی آنها متمرکز است. این موضوع خیلی بسیار نا خوشایند است که برای رشد شبکه حرفه ای خودتان، تنها بر روی منابع داخلی سازمان فعلی خود تمرکز داشته باشید.

 

در این قسمت پنج راهکار اصلی و مطمئن برای سر و سامان دادن به موضوع شبکه سازی در داخل شرکت ارائه شده است.

 

اولین روش، روشی کلاسیک است. در کمیته های خدماتی بصورت داوطلب عضو شوید. همیشه تعداد انگشت شماری از این کمیته ها یا پروژه ها به منظور بازسازی خط مشی ها و تثبیت برخی مسائل در شرکت یا جامعه و سازماندهی مردم برای رویدادهای خیریه یا برنامه ریزی برای رویدادهای پیش روی شرکت وجود دارند. در این رویدادها ثبت نام کنید و در ضمن کمک کردن به دیگران، به خودتان هم کمک کنید. سپس می توانید به فکر تشکیل گروهی موسوم به گروه کیف های قهوه ای باشید یا در گروه های این چنینی عضو شوید. این گروه، اجتماعی از افراد نسبتاً حرفه ای تشکیل می شود که معمولا داوطلبانه قبل از نهار هفته ای یکبار یا گاهی اوقات ماهی یکبار به منظور بحث در رابطه با مسائل مختلف و توافق بر روی آن ها با هم ملاقات می کنند. در واقع این که موضوع این بحث ها تا چه حد حرفه ای و مربوط به کار باشد، بستگی به شما دارد . گاهی اوقات این که بتوانیم با در کنار هم قرار دادن افراد مختلف، از بخش های مختلف شرکت، گروه های عملیاتی و کاربردی را در کنار هم جمع کنیم، به شکلی که هر یک به روشنی توانایی توصیف نقش خودشان در سازمان را داشته باشند، صرفا چیزی شبیه به یک شانس است. یکی از شگرد های شبکه ای کاربردی، ناهار می باشد. اهداف متفاوت شما معمولا باعث میشه تا بتونید شریک جدیدی برای صرف نهار پیدا کنید. همه ما مجبور هستیم ساعتی از زمان خودمان را برای صرف غذا اختصاص دهیم که این در حقیقت صرف ناهار را تبدیل به فرصتی برای شبکه سازی می کند. اگر شما کمی خجالتی هستید، به گونه ای برنامه ریزی کنید که همیشه نهار را با یکی دو نفر از افرادی که نمی شناسید صرف کنید و در این بین یک نفر دیگر را هم که به خوبی می شناسید برای پیوستن به جمع خودتان دعوت کنید. پس از این می تونید به فکر راه انداختن یک گروه کتاب خوانی باشید.

 

هر ساله هزاران کتاب جالب و سرگرم کننده در حوزه تجارت و کسب و کار چاپ می شوند. لیست بهترین های فروش کتاب را بررسی کنید. کتاب خوبی انتخاب کنید و سپس شروع به خواندن کتاب کنید. در این بین چند نفر دیگر از مدیران را برای ایده گرفتن به جمع خودتان اضافه کنید و رفته رفته این تعداد نفرات را زیاد کنید. ماهی یکبار یا هر چند ماه یکبار گروه بمنظور بحث بر روی علایق و موارد حاشیه ای مربوط به این کتاب و ارتباط نکات و ایده های مطرح شده در کتاب با مسائل داخل سازمانی با هم ملاقات خواهند داشت. در نهایت سعی کنید نقش یک رابط را داشته باشید. به این موضوع فکر نکنید که چگونه از طریق شبکه سازی می توانید با افراد جدیدی آشنا شوید. در عوض یک ذهنیت خدماتی را در مورد شبکه سازی برای خودتان به وجود آورید.

 

زمانی که با افراد جدیدی ملاقات می کنید، به این فکر کنید که چه کسانی را می شناسید که ممکن است از این آشنایی لذت ببرند یا سودی نصیب شان شود. از آنها بپرسید، “آهای، شما … را می شناسید؟” اگر نمی شناختند، از این طریق ارتباطی را برقرار کنید. هر قدر که با افراد بیشتری در ارتباط باشید، شبکه ارتباطی شما گسترده تر می شود. شبکه سازی یک مهارت اساسی برای هر صاحب کسب و کار باهوش و زرنگی به حساب می آید. داشتن جلسه و کنفرانس در کافی شاپ ها ایده بسیار مناسبی است، اما از جایی شروع کنید که به آنجا رفت و آمد دارید. با استفاده از این ۵ راهکار، توجهی که شبکه ارتباطی شما مستحق آن است را در حقش خواهید داشت.

 

 

 

در فیلم بالا، پنج راهکار اصلی و مطمئن برای سر و سامان دادن به موضوع شبکه سازی در داخل شرکت ارائه شده است.