کولر گازی

 نویسنده : ثمینا فراها

راهنمای خرید: با نزدیک شدن به فصل گرما، افراد به سراغ تهیه لوازم سرمایشی می روند که این لوازم می توانند از یک پنکه ی ساده گرفته و تا کولر آبی و حتی کولر گازی نیز ادامه پیدا کنند. طبیعتا برای تهیه و راه اندازی هر کدام از این سیستم های سرمایشی باید اطلاعاتی در رابطه با راهنمای خرید آنها داشته باشیم.
Ihome.ir تصمیم دارد که در این مطلب به سراغ راهنمای خرید کولر گازی برود و شما را با هر آنچه لازم است پیش از خرید و حتی در حین خرید کولر گازی بدانید آشنا کند. پس اگر می خواهید تابستانی خنک را با یک انتخاب درست شروع کنید حتما این مطلب را مطالعه نمایید.


معرفی انواع کولر گازی

قبل از هرچیز لازم است بدانید که کولر گازی اصولا به چند دسته تقسیم می شود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که ما 4 نوع کلی کولر گازی داریم که بیشتر از سایر انواع مورد استفاده افراد قرار می گیرند و شامل کولر اسپلیت، کولر پنجره ای و همچنین کولرهای ایستاده می شوند. باید کولر گازی پرتابل هم به این دسته بندی اشاره کرد. با این حال ما سه مورد اصلی را مورد بررسی قرار می دهیم.

راهنمای خرید کولر گازی

کولر اسپلیت

این نوع کولرگازی ها قیمت نسبتا زیادی نسبت به سایر انواع کولر گازی دارند اما با این حال مصرف برق کمتری را هم به دنبال دارند و همین مسئله هم باعث می شود تا در مدت طولانی و با مرور زمان از نظر اقتصادی، منافعی را برای اعضای خانواده به دنبال داشته باشد.

راهنمای خرید کولر گازی

چیزی که در رابطه با کولر اسپلیت باید بدانید این است که این کولرها از دو تکه ی داخلی و بیرونی تشکیل شده اند که هر کدام را یک یونیت می نامند. این یونیت ها باید به یکدیگر متصل شوند که این اتصال توسط لوله های مسی انتقال حرارت اتفاق می افتد. از آنجایی که بسیاری افراد ترجیح می دهند که یونیت داخلی، زیبایی خود را حفظ نمایند و به همین دلیل هم سعی می کنند لوله های مسی را به گونه ای بپوشانند. برای پوشاندن لوله های مسی هم در درون دیوار حفره هایی شکل می دهند تا آنها را ز درون حفره رد کرده و از دید دور نمایید. شاید بتوان گفت که همین مسائل و سختی ای که به دنبال خود دارند باعث می شود که معمولا توصیه نمایند که کارهای نصب کولر اسپلیت را به یک متخصص بسپارید.

معمولا سازندگان کولر اسپلیت فاصله ی مناسب میان پنل و موتور را مشخص می کنند. در همین راستا هم باید بگوییم که توجه کنید اگر نمی توانید موتور را در فاصله ی حدود 5 تا 10 متری پنل قرار دهید باید به فکر چاره ی دیگری باشید! یا باید کلا از خیر نصب کولر اسپلیت بگذرید و یا کولری بخرید که در ساختمان و آپارتمان شما پاسخگو باشد!

راهنمای خرید کولر گازی

کولر گازی پنجره ای

این نوع از کولر گازی ها به برق کشی جداگانه ای نیاز ندارند و فقط می توان آنها را با اتصال کابل برق با یک پریز به کار انداخت. باید گفت که بدنه ی این نوع کولر گازی می تواند به خوبی درون پنجره جا خورده و با سرعت بالایی هم شروع به کار کند. قیمت این نوع کولر گازی ها پایین بوده و درصد خنک کنندگی زیادی هم دارد. در کنار اینها هم باید اضافه کنیم که این نوع کولرها وزن نسبتا زیادی داشته و تا حدودی هم سر و صدای زیادی دارد!

راهنمای خرید کولر گازی

کولر گازی ایستاده

این نوع کولرهای گازی معمولا در مصارف صنعتی و یا مارف خانگی خیلی خاص دیده می شود. کولر گازی ایستاده بیشتر مناسب کسانی است که در خانه ی استیجاری زندگی کرده و یا امکان نصب کولر پنجره ای را ندارند.


نکات و راهنمای خرید کولر گازی

  • متراژ: یکی از مسائلی که در هنگام خرید کولر گازی باید مد نظر داشته باشید متراژ خانه و یا محیطی است که مد نظر دارید. باید گفت که کولر گازی ها قدرت خنک کنندگی (BTU) متفاوتی دارند که معمولا در حدود 500 تا بالاتر از20000 جای می گیرد. اگر بخواهیم واضح تر بگوییم مثال می زنیم که برای خانه ای که در حدود 180 متر است می توانید به دنبال خنک کنندگی و BTU 14000 باشید. بنابراین یکی از مسائل مهمی که در زمان خرید کولر گازی باید مدنظر داشته باشید متراژ منزل و تناسب آن با بی تی یوی دستگاه است.
  • مصرف انرژی: یکی از مسائل مهم دیگری که باید در نظر بگیرید میزان مصرف انرژی در کولر گازی است. به طور خاص می رویم سراغ کولر گازی اسپلیت؛ این نوع کولرگازی ها نسبت به میزان مصرفی که دارند به دو دسته ی اینورتر(کم مصرف) و غیر اینورتر(پرمصرف) تقسیم می شوند. باید گفت که تکنولوژی اینورتر می تواند باعث کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن کاهش هزینه های پرداختی قبض شما شود. در این میان باید گفت که کولر گازی اینورتر نسبت به سیستم های قدیمی، چیزی در حدود 20 تا 40 در صد افزایش هزینه دارد!

راهنمای خرید کولر گازی

  • سرمایش و گرمایش: اگر به دنبال کولرهای گازی اینورتر هستید، می توان این نوید را داد که این نوع کولر گازی ها می توانند نثش یک دستگاه گرمایشی را هم برایتان ایفا کنند. این کار به این معناست که هزینه ای که برای منابع گرمایشی مثل یک بخاری در زمستان پرداخت می کنید می تواند به مراتب کاهش یابد.
  • کنترل رطوبت: اگر در منطقه ای زندگی می کنید که رطوبت هوا زیاد بوده و هوای بارانی ای دارد می توانید به سراغ کولر گازی هایی بروید که باعث کاهش رطوبت محیط شوند. پس در هنگام خرید کولرگازی حتما این معیار را هم در نظر داشته باشید.
  • کمپرسور: در معرفی کمپرسور باید گفت که این وسیله، قطعه ای از کولر گازی است که با فشردن گاز باعث افزایش فشار گاز در کولر می شود. به طور کلی می توان 5 نوع کمپرسور را معرفی کرد: کمپرسور پیستونی، روتاری و اسکرول هم شامل آنها می شوند. در این میان می توان گفت که کمپرسور اسکرول می تواند برای کولر گازی بهترین کمپرسور باشد و عملکرد بهتری نسبت به سایرین را به دنبال داشته باشد. با این حال کمپرسور اسکرول کمتر مورد استفاده قرار می گیرد!

راهنمای خرید کولر گازی

معرفی برندهای مطرح کولر گازی

از برندهای مشهوری که در زمینه تولید کولر گازی فعالیت می کنند می توان به گودمن، اجنرال، هیتاچی، ال جی، سامسونگ، مایدیا، دایکین، کرال، زیرووات، هیوندای و… اشاره کرد.

راهنمای خرید کولر گازی

معرفی بورس کولر گازی

علاوه بر فروش اینترنتی هایی که راه شما را برای رسیدن به یک کولر گازی مناسب هموار کرده اند شما می توانید به بورس فروش کولر گازی نیز سری بزنید که پیشنهاد ihome.ir برایتان سه راه امین حضور است.

راهنمای خرید کولر گازی

جدول قیمت کولر گازی

برای تهیه ی یک کولر گازی خوب باید آپن های آن را در نظر گرفت و بعد با توجه به قیمتی که برای آن در نظر گرفته اید دست به خرید بزنید. در این بخش، جدول قیمت کولر گازی را برایتان آورده ایم که می تواند کمک خوبی در راه خرید کولر گازی به شما بکند.