سرمایه گذاری صرفا برای افراد ثروتمند نیست. تقریبا هر فردی می تواند با افزایش درآمد و کم کردن هزینه‌های اضافی، مبلغی پول برای سرمایه گذاری کنار بگذارد. اگر چند میلیون تومان یا حتی چند صدهزار تومان داشته باشید، چندین پیشنهاد وجود دارد در خصوص اینکه چگونه به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

 

نکته: فرض این مقاله بر این است که شما تمایل ندارید پول‌تان را در بانک نگه دارید و به دنبال افزایش پول خود در طول زمان هستید و تمایل دارید تا حدودی ریسک کنید. گرچه باید این واقعیت را پذیرفت که نگه داشتن پول در بانک، فقط باعث بی‌ارزش شدن پول شما در گذر زمان می‌شود. همچنین فرض بر این است که در حال حاضر مبالغی را برای اتفاقات اضطراری کنار گذاشته‌اید.


منظور از مبلغ اضطراری مبلغی است که در جای امنی (مانند بانک) نگهداری می‌کنید تا هزینه‌های عادی زندگی شما را تا چند ماه بپردازد تا اگر به طور ناگهانی درآمد شما به پایان رسید بتوانید بدون مشکل تا بدست آوردن درآمد مجدد، زندگی‌‌تان را سپری کنید.


اگر بدهی‌هایی مانند وام‌ها یا اقساط مختلف دارید، بهتر است بازهم برای سرمایه‌گذاری پول کنار بگذارید. ممکن است سخت باشد ولی شدنی است.


برخی‌ها توصیه می‌کنند تمام تمرکز افراد روی پرداخت بدهی‌هایشان باشد ولی به نظر من اینکار عاقلانه نیست. اگر تمرکز شما فقط روی پرداخت بدهی‌هایتان باشد، همیشه فقط بدهی‌ها تسویه می‌شود و حتی ممکن است پول کم بیاورید. ولی اگر تصمیم بگیرید همزمان 


پس انداز برای سرمایه گذاری در بورس

با پرداخت بدهی‌ها، بصورت ماهیانه یا هفتگی مبلغی را برایسرمایه‌گذاری کنار بگذارید، پس از مدتی می‌توانید با سودی که از سرمایه‌گذاری‌هایتان بدست می‌آورید، سرعت تسویه بدهی‌ها را افزایش دهید.


چگونه برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز کنیم؟

من برای افرادی که درآمد کمی دارند و حتی افراد با درآمد بالاتر، چند راه زیر را پیشنهاد می‌کنم. با بکار بردن این روش‌های پیشنهادی می‌توانید مبلغ بیشتری برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز کنید. ممکن در ابتدا این روش‌ها سخت به نظر برسد، ولی با انجام و تکرار آنها، رفته‌رفته آسان‌تر خواهند شد.


1 – اول به خودتان پرداخت کنید

وقتی پولی بدست آوردید، در همان ابتدا تا جایی که می‌توانید مبلغی از این پول را کنار بگذارید. این پول برای شماست و وقتی این پول را کنار گذاشتید باید فرض کنید اصلا وجود ندارد. فرقی نمی‌کند این پول از شغل اصلی شما بدست بیاید، سود سهام باشد یا از یک معامله کوچک یا از هر طریق دیگر… زمانی که پول بدست‌تان رسید باید بصورتی سخت‌گیرانه درصدی مشخص از این مبلغ را بردارید و دور از دسترس خودتان در جایی پس‌انداز کنید.


برداشتن مبلغ از روی درآمد در زمانی که درآمد بدست‌تان رسیده، دو مزیت دارد. اول اینکه از خرج شدن بیهوده پول شما جلوگیری می‌شود و دوم اینکه با انجام مداوم اینکار و مشاهده افزایش موجودی این پس‌انداز، انگیزه شما برای پس‌انداز بیشتر افزایش می‌یابد. (مانند ثروتمندترین مرد بابل که با انداختن هرسکه در کیسه همراهش، رفته‌رفته وزن آن سنگین‌تر می‌شد و شخص انگیزه و انرژی بیشتری برای کسب سکه‌های بیشتر بدست می‌آورد) این روش را انجام بدهید حتی اگر در ابتدا بتوانید چندده‌هزار تومان کنار بگذارید.


 


2 – هزینه‌های اضافی را کاهش دهید

صرفه جویی هر چندهزار تومان در هر هفته در طول زمان اضافه خواهد شد. سعی کنید هزینه های زندگی را کاهش بدهید. خود را از ضروریات محروم نسازید، اما از تجملات و هر چیزی که به آن نیاز ندارید بکاهید. بسیاری از افراد ثروتمند در دنیا با صرفه‌جویی زندگی می‌کنند، چرا شما اینگونه نباشید؟


3 – به دنبال آموزش و یادگیری باشید

بورسینس: مهارت‌های مهمی مانند بازاریابی و فروش، تبلیغات، مذاکره، مدیریت مالی، توانایی تحلیل اقتصادی و از اینگونه مهارت‌ها می‌تواند در افزایش درآمد شما چاره‌ساز باشد. البته بستگی دارد که شغل شما چیست و به دنبال چه چیزی هستید. مهارتی که در شغل‌تان باعث ایجاد تحول می‌شود را فرابگیرید و متعهد به پیشرفت و یادگیری بیشتر باشید.


وارن بافت، یکی از موفق ترین سرمایه گذاران، هر کتاب آموزش سرمایه گذاری را که در دسترس داشته است مطالعه نموده (حداقل 100 کتاب ) قبل از اینکه بیست ساله بشود.


کسانی که به دنبال آموزش خودشان نیستند و حاضر نیستند روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند، محکوم به پرداخت بهای نادانی خود می‌باشند. مانند کسانی که بدون اطلاع وارد بورس می‌شود و ضرر می‌کنند.


4 – دست از خیال‌پردازی بردارید و هدف خودتان را مشخص کنید

مقدار واقعی دارایی‌های خودتان را محاسبه کنید. تا ندانید کجا هستید و به کجا می‌خواهید بروید، طی کردن مسیر بیهوده است. دقیقا مشخص کنید اگر دارایی‌های فعلی‌تان از قبیل پول نقد، وسیله نقلیه، سرمایه‌گذاری‌ها و … را همین الان بفروشید، چقدر پول نقد خواهید داشت. بعد از اینکار، هدف مالی خودتان را برای ماه‌ها و سال‌های آینده تعیین کنید.


توصیه می‌کنیم هدف شما واقع‌بینانه و به اندازه‌ کافی بلندپروازنه باشد تا وقتی به آن فکر می‌کنید انرژی بگیرید و برای ادامه راه انگیزه پیدا کنید.


پس از اینکه مقدار کافی پول پس‌انداز کردید، یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری شما می‌تواند خرید سهام باشد. درباره این نوع سرمایه‌گذاری می‌توانید در این صفحه اطلاعات بیشتری کسب کنید.


5 – پول زیاد حمل نکنید

همانقدر که خساست باعث رنج و عذاب است ولخرجی زیاد هم باعث پشیمانی است. اگر ولخرجی معضل زندگیتان شده و هر ماه برای پولهای زیادی که هدر می دهید غصه می خورید، اگر کنترل خرج هایتان از دستتان خارج شده، اولین و ساده ترین راهکار این است که به اندازه نیاز هر روزتان پول حمل کنید. اینطوری هم دزدان احتمالی کیفتان را ناامید می کنید، هم از خرجهای زیادی جلوگیری خواهید کرد. این قانون شامل کارت های بانکی هم می شود. لازم نیست همیشه کارت بانکی شما در جیبتان باشد.


6 – با ولخرج‌ها نگردید

تاثیر کمال همنشین را هیچ وقت از یاد نبرید. دوستان ولخرج شما را ولخرج می کنند، از آنها فاصله بگیرید. نه اشتباه نکنید حرف خسیسها این نیست که دوستان ولخرجتان را رها کنید بلکه با آنها در مکانهایی قرار بگذارید که امکان ولخرجی کمتر است. یک مرکز خرید و یا یک رستوران گران قیمت محل مناسبی برای قرار گذاشتن با ولخرج ها نیست.


7 – برای خرید سقف بگذارید

برای هر نوع خریدی از لباس و تفریح گرفته تا مسافرت رفتن خود قاعده و قانون تعریف کنید. این به معنی خودآزاری نیست. دقت کنید این توصیه ها برای کسانی است که از اعتدال خارج شده اند و نیاز به کنترل دقیق دارند. اگر جزو ولخرج ها نیستید و می توانید تعادل را رعایت کنید لازم نیست خیلی سخت بگیرید اما برای ولخرج ها تا بازگشتن به مسیر درست این یک راهکار ضروری است.


8 – تب مارک‌ها را ترک کنید

کالاهای مارکدار با کلاس هستند و زندگی بدون مارک غیر ممکن است را کلا کنار بگذارید. سراغ کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب بروید. لزوما هر کالای گرانی با ارزش و با کیفیت نیست.


9 – دلیل داشته باشید

برای هر خرجی دلیل داشته باشید. یعنی هر وقت می خواهید برای هر کاری پولی خرج کنید اول از خودتان سوال کنید چرا دارم این پول را خرج میکنم و در مقابلش چه چیزی به دست می آورم.


10 – چانه بزنید

هرچیزی را که فروشنده ها می گویند قبول نکنید. حتما تا جایی که راه دارد چانه بزنید در ایران برای هر کالایی امکان چانه زنی وجود دارد. پس از فرصتتان استفاده کنید.


11 – تنبلی را کنار بگذارید

ولخرج ها همیشه منتظرند تا از اول ماه دیگر از ولخرجی دست بردارند و رویه منطقی برای خرج کردنشان در پیش بگیرند اما متاسفانه اول ماهشان هیچ وقت نمی آید. از همین امروز شروع کنید و کار امروز را به فردا نیندازید.


12 – حساب پولتان را داشته باشید

همیشه باید بدانید که موجودی حسابتان چقدر است و جیبتان چقدر پول دارد. خیلی از افراد هستند که از موجودی حسابشان بی اطلاعند. این امر باعث می شود که کنترل مخارج و درآمدها دشوار شود.


13 – خرید عمده یک راهکار ساده

مواد شوینده گالنی به صرفه تر از ظرف های کوچک است. یک جعبه 10 تایی دستمال کاغذی یک بسته جایزه دارد. علاوه بر این هر روز کالاها گران می شود. خرید عمده به معنای خرید زیاد نیست بلکه به این معنی است که کالاهای مصرفی که هر روز به آنها احتیاج دارید را به شکل عمده و مصرف چند ماه بخرید. آهسته و پیوسته پیش بروید


همیشه پس انداز کنید هر چقدر مبلغتان کم باشد مهم نیست مهم این است که همیشه به پس انداز فکر کنید و از هر مبلغی که به دست می آورید مبلغی هر چند اندک را پس انداز کنید.