خیلی‌ها در زندگی برای پولدار شدن روش خودشان را دارند. بعضی از راه شانس ثروتمند می‌شوند؛ برخی دیگر ممکن است از طریق کار زیاد درآمدشان را افزایش دهند. معمولا افرادی که همیشه ثروتمند هستند، نقاط مشترکی باهم دارند. بااین‌حال، چه آنهایی که شانس داشته‌اند و چه آنهایی که از طریق کار زیاد پولدار شده‌اند، ممکن است به دلیل عادت‌های بد نتوانند پول‌شان را حفظ کنند. اینکه چرا برخی افراد همیشه پولدار باقی می‌مانند و برخی دیگر همیشه اندر خم یک کوچه‌اند، سؤالی است که ممکن است ذهن همه‌ی ما را گاهی به خود مشغول کند. برای پاسخ به این سؤال، پژوهشگران در یک مطالعه به‌مدت ۵ سال دو گروه از افراد پولدار و بی‌پول را با یکدیگر مقایسه کردند (منظور از افراد بی‌پول لزوما قشر کم‌درآمد نیست، چه بسا افرادی که درآمد خوبی دارند ولی در مدیریت پول خود مهارت کافی ندارند و بنابراین همیشه جیب‌شان خالی است). نتایج مطالعه نشان داد بزرگترین تفاوت‌های ثروتمندان و فقرا به عادات رفتاری آنها مربوط است. بنابراین اگر می‌خواهید پولدار شوید، این مطلب را بخوانید و عادت‌ها و طرز تفکر افراد بی پول را ترک کنید.


۱. افراد بی‌پول فقط به سرنوشت تکیه می‌کنند

فقط در موارد بسیار نادر می‌توان به شانس یا سرنوشت تکیه کرد؛ مثل مواقعی که نمی‌دانید بلوز قرمز را انتخاب کنید یا آبی. اما هرگز نباید در مسائل بسیار مهم زندگی به این چیزها اعتقاد داشته باشید. افراد پولدار معتقدند که مسیر زندگی‌شان را خودشان تعیین می‌کنند. در مقابل، ۹۰ درصد مردمی که بی‌پول هستند برای بدبختی و عواملی که نمی‌توانند آنها را کنترل کنند سرنوشت را سرزنش می‌کنند. این افراد برای بهبود رفاه‌شان ‌به‌جای آنکه پول‌شان را در راستای یادگیری و تحصیل خرج کنند، آن را برای پدیده‌های ماورایی و بخت‌آزمایی‌ها خرج می‌کنند.


حتما بخوانید: چطور خوش‌شانس باشیم

۲. افراد بی‌پول از آشنایی با افراد جدید دوری می‌کنند

عادت‌های افراد پولدار - دوست دارند با افراد جدید آشنا شوند


٪۶۸ پولدارها عاشق آشنایی و برقراری ارتباط با افراد جدید هستند، درحالی‌که فقط ۱۱% از افراد بی‌پول این‌گونه رفتار می‌کنند. بیشتر کسانی که از لحاظ مالی در وضعیت پایداری هستند، برای داشتن یک حس خوب و حفظ آن تلاش می‌کنند. آنها حتی ممکن است روزهای مهم مانند روزهای عید و نظایر آن را به آشنایان جدید (و البته آشنایان قدیمی) تبریک بگویند، درحالی‌که بسیاری از افراد بی‌پول این‌کار را نمی‌کن

۳. بی‌پول‌ها معمولا از شغل‌شان نفرت دارند

۸۵ درصد از افرادی که در زمینه‌ی مالی موفق هستند، به کارشان علاقه دارند. برعکس افراد بی‌پول فقط معایب شغل‌شان را می‌بینند. با چنین نگرشی، هرگز وضع مالی‌تان بهبود پیدا نخواهد کرد. اگر کارتان را دوست ندارید آن را تغییر دهید، اما ناله نکنید. اگر هم نمی‌توانید آن را تغییر دهید سعی کنید جنبه‌های مثبت آن را ببینید. (بد نیست بدانید دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود افراد به‌دنبال کار و شغلی که دوست دارند، نروند!)


۴. بی‌پول‌ها به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند

افراد پولدار زمان زیادی را به سلامتی‌شان اختصاص می‌دهند. این افراد به طور منظم به پزشک‌شان مراجعه می‌کنند، شیوه زندگی سالم را انتخاب کرده‌اند، از فواید ورزش برای سلامتی آگاه‌اند و ورزش می‌کنند (۷۶% از افراد پولدار ۴ روز در هفته ورزش می‌کنند)، رژیم غذایی آنها متعادل است و موفق به ترک عادت های بد زندگی‌شان شده‌اند. اما در بین افراد بی‌پول، فقط ۱۳% قبول دارند که سلامتی و موفقیت با یکدیگر ارتباط دارند.


۵. بی‌پول‌ها ریسک نمی‌کنند

عادتهای افراد پولدار - پذیرش ریسک


فقط ۶% از افراد بی‌پول حاضرند برای بهبود وضعیت مالی‌شان ریسک‌ها کنند. درحالی‌که میزان این ریسک پذیری برای افراد پولدار بیش از ۵۰% است. بسیاری از افراد پولدار در این مطالعه خاطرنشان کردند که در طول زندگی‌شان حداقل یک‌بار با ریسک‌هایی مواجه شده‌اند که به شکست‌های بزرگ منجر شده است. اما آنها سعی کرده‌اند به‌جای گیرکردن در آن، با موفقیت از آن عبور کنند.


حتما بخوانید: چرا ما از ریسک پذیری می‌ترسیم؟

۶. افراد بی‌پول به برنامه‌های تلویزیون وابسته هستند

در میان افرادی که پولدار نیستند، ۷۸% عاشق برنامه‌هایی هستند که در آن جزئیات زندگی خصوصی دیگران نشان داده می‌شود. درحالی‌که فقط ۶% پولدارها چنین عادتی دارند. به‌طورکلی افراد پولدار وقت زیادی را صرف تماشای تلویزیون نمی‌کنند و شاید کمتر از یک ساعت در روز به آن اختصاص می‌دهند (شاید اگر افراد با ضررهای اعتیاد به تلویزیون آشنا شوند، زمان کمتری را به تماشای آن اختصاص بدهند). همین امر در مورد اینترنت نیز صادق است؛ افراد موفق کمتر از یک ساعت در روز در محیط اینترنت گشت می‌زنند، مگر اینکه به‌طور کلی کارشان برمبنای اینترنت باشد.


۷. بی‌پول‌ها زیاد مطالعه نمی‌کنند

عادت‌های افراد پولدار - مطالعه‌ی زیاد


داستایوسکی بزرگ می‌گوید: «مطالعه‌نکردن به‌معنای فکرنکردن است». ۸۸% افراد پولدار با این گفته موافق هستند. آنها حداقل ۳۰ دقیقه در روز کتاب‌هایی درباره‌ی مسائل حرفه‌ای و شغلی، رشد فردی و ادبیات تاریخی مطالعه می‌کنند. درحالی‌که فقط ۲% درصد افراد کم‌درآمد چنین کاری انجام می‌دهند. البته همان‌طور که گفته شد، منظور از افراد بی‌پول، لزوما قشر کم‌درآمد جامعه نیست. بسیاری از افراد به‌اندازه‌ی کافی درآمد دارند و آن را خرج چیزهای غیرضروری می‌کنند، اما به کتاب که می‌رسند دیگر پول ندارند. خوشبختانه امروزه روش‌های زیادی برای مطالعه وجود دارد (مانند کتابخانه‌ها، کانال‌های تلگرام مخصوص مطالعه‌ی کتاب و نظایر آنها) و حتما نیاز نیست کتاب بخرید تا مطالعه کنید. بنابراین بهانه نیاورید و سعی کنید عادت به مطالعه را در خود بپرورانید.


حتما بخوانید: ۱۰ کتاب نوشته شده توسط میلیاردرهای جهان که باید بخوانید

۸. افراد بی‌پول صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند

بیش از نیمی از صاحبان کسب‌وکار با درآمد بالا، حداقل ۳ ساعت پیش از آغاز روز کاری بیدار می‌شوند. آنها این ساعت‌های صبح را برای ورزش، برنامه ریزی برای کارهایی که باید انجام دهند، بررسی و انجام پروژه‌های شخصی‌شان و نظایر آنها صرف می‌کنند. بسیاری از افراد موفق ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به مراقبه اختصاص می‌دهند یا اینکه در سکوت فکر می‌کنند.


البته زود بیدارشدن این افراد به این معنا نیست که کمبود خواب دارند. اتفاقا ۸۹% از پولدارها خواب کافی دارند و بین ساعت‌های ۹ تا ۱۰ شب به رختخواب می‌روند و ۷ تا ۸ ساعت در شب می‌خوابند.


۹. بیشتر بی‌پول‌ها نمی‌توانند افراد منفی را از خودشان دور کنند

%۹۶ از افرادی‌که بی‌پول هستند، حداقل یک نفر را در اطراف‌شان دارند که عاشق شایعه‌پراکنی و شکایت از زندگی (یا افراد منفی) است. افراد موفق با کسانی معاشرت می‌کنند که نه‌تنها جزو افراد منفی گرا نیستند، بلکه مثبت و الهام‌بخش نیز هستند. شما نیز می‌توانید چنین افراد فوق‌العاده‌ای را در رویدادهای فرهنگی، کارهای داوطلبانه یا عضویت در سازمان‌های غیرانتفاعی پیدا کنید. تمام وقت‌تان را صرف یافتن این افراد باارزش کنید و ببینید که چگونه زندگی‌تان تغییر می‌کند.

۱۰. ول‌خرجی بدترین عادت بی‌پول‌هاست

عادت‌های افراد پولدار - مدیریت دخل و خرج


بسیاری از افراد بی‌پول بیش از درآمدشان خرج می‌کنند و روی امور مالی‌شان مدیریت ندارند. احتمالا شما نیز افرادی را می‌شناسید که برای اتومبیل، تلفن همراه و وسایل گران‌قیمت دیگر پول خرج می‌کنند، درحالی‌که نه استطاعت خرید آنها را دارند و نه حتی به آنها نیاز دارند. مثلا کسی را درنظر بگیرید که در حساب بانکی‌اش فقط ۱۰۰ هزار تومان پس‌انداز دارد، اما تلفن همراهش دو میلیون تومان می‌ارزد. این‌کار ضعف در مدیریت مالی‌اش را نشان می‌دهد. افراد پولدار حساب‌وکتاب دخل‌وخرج‌شان را دارند و معمولا درآمد‌شان را به این شیوه توزیع می‌کنند:


۲۰ درصد پس‌انداز

۲۵ درصد پرداخت اجاره، رهن و نظایر آن

۱۵ درصد غذا

۱۰ درصد سرگرمی

۵ درصد هزینه‌ی وسایل‌نقلیه (اعم از اتومبیل شخصی یا حمل‌ونقل عمومی)

مابقی پول برای مواردی مانند لباس، دارو و آموزش مصرف می‌شود.

پیشنهاد چطور به شما این است که؛ این عادت‌ها را هر چه زودتر ترک کنید. افراد موفق بی‌دلیل موفق نیستند. راز آنها این است که اول به‌دنبال کارهای موردعلاقه‌شان می‌روند و سپس آن کارها را به منبع درآمدشان تبدیل می‌کنند. اگر هنوز به‌دنبال یک حرفه یا شغل هستید، یک طرح کاملا عملی را به شما پیشنهاد می‌دهیم:


فهرستی از چیزهایی که از انجام آنها لذت می‌برید تهیه کنید. آنهایی را که به مهارت خاصی نیاز دارند مشخص کنید.

سپس ۱۰ مورد از آنها را که بیشتر دوست دارید جدا کنید و به آنها از ۱ تا ۱۰ امتیاز بدهید.

۱۰ فعالیت انتخاب‌شده را از نظر درآمد احتمالی ارزیابی کنید. برای مثال، محاسبه کنید که چند شال‌گردن می‌توانید در ماه ببافید و اگر آنها را بفروشید چقدر درآمد خواهید داشت.

اکنون امتیاز کلی هر کار را محاسبه کنید. آن کارهایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند می‌توانند اهداف زندگی شما باشند.