دوستان بارها شنیده اید برای موفقیت در بازارهای مالی و بخصوص بازار بورس اوراق بهادار ٬نیاز به استراتژی دارید اما استراتژی چیست؟ استراتژی در واقع قالب شخصی است که به شما در راه رسیدن به موفقیت دستیار و همراه شماست و این استراتژی با هویت و روان شما نیز هوخوانی دارد مواردی که برای انتخاب یک سیستم معا***تی باید در نظر گرفته شوند از این قرار است :


 ۱ : تایم فریم انتخابی : در چه تایم فریمی بیشتر مایل هستید ترید کنید و یا فرصت ترید در چه تایمی را دارید؟چقدر می توانید زمان صرف نشستن پشت چارت برای تحلیل داشته باشید و مایلید هر معامله ی شما چقدر باز باشد؟ البته این مورد وابستگی مستقیم به میزان سرمایه اولیه شما نیز دارد.



2 : میزان سرمایه اولیه و درگیر در بازار : یکی از موارد مهمی که باید برای طراحی و یا انتخاب استراتژی معا***تی در نظر گرفته شود میزان سرمایه اولیه و مقداری که درگیر معا***ت می شود ، است.



3 : تعداد پوزیشن در هر روز یکی دیگر از مواردی که برای انتخاب یا طراحی یک سیستم معا***تی شخصی باید در نظر گرفت نوع و تعداد پوزیشن ها در هر روز یا بازه زمانی مشخص است. به عنوان مثال ممکن است شما علاقمند به اسکالپ باشید و یا برعکس مایل باشید پوزیشن هایتان را در هر روز یک بار چک کنید . این انتخاب نیز نسبت مستقیم با میزان سرمایه ی اولیه شما دارد .


4 : حد سود و حد ضرر: این یکی از اساسی ترین قسمتها در هر سیستم معا***تی ست . اینکه به شما بگوید دقیقا چه موقعی باید وارد و یا خارج شوید . این مهم می تواند به دو صورت استاتیکی و یا داینامیکی باشد. استاتیکی به این معناست که میزان حد سود و حد ضرر برای همه ی معا***ت یک مقدار ثابت باشد . میزان ریسک به ریوارد انتخابی شما در انتخاب این امر بسیار دخیل است.اما حد سود و حد ضرر دینامیکی به صورت لحظه ای برای هر معامله تغییر می کند. در این نوع استاپ و تارگت معامله گر باید هنگام معا***ت پشت کامپیوتر نشسته و همیشه آماده تغییر استاپ و تارگت باشد.در این نوع پوزیشن ها تریدر می تواند از استاپ و تارگت ذهنی استفاده کند که به دلایل مختلف امنیتی از جمله احتمال قطع ارتباط اینترنت و .. به هیچ وجه توصیه نمی شود.

5- نوع ان***اتورهای مورد علاقه: انواع و اقسام ان***اتور ها وجود دارند.بدون توجه به ماهیت و اساس هر کدام نوع نمایش اطلاعاتشان با هم فرق می کند. به عنوان مثال بعضی ان***اتورها به صورت هیستوگرام هستند( در پنجره ای در پایین چارت ظاهر می شوند)، بعضی دیگر به صورت باند یا کانال و … . طبیعیست که هر فرد با نوعی از این نمایشگرها بیشتر ارتباط بر قرار می کند.همچنین باید این نکته را بدانید که هر ان***اتور یک یا چند وجه از بازار را به ما نشان می دهد.در نتیجه این سوال که ” کدام ان***اتور بهتر است؟” در واقع بی معنیست.شما باید ابتدا مشخص نمایید که استراتژی شما بر چه مبنایی ست.پس به دنبال ان***اتورهای کمکی ای بگردید که نیازهای ان استراتژی را بر طرف می کنند.در قسمت دریافت منابع ، ان***اتورهای کاربردی زیادی وجود دارند که بر اساس کارایی لیست شده اند.

6: حد سود و ضرر مورد انتظار و قابل تحمل در ماه : یکی از مواردی که موجب سردرگمی افراد در میان سیستم های مختلف می شود اختلاف بین حد سود مورد انتظار و حد ضرر قابل تحمل در بازه زمانی مشخص است.به این معنا که تریدر انتظار بیشتر از حد از استراتژی خود دارد و بدون توجه به ماهیت استراتژی اقدام به ترید در یک بازه زمانی مشخص( که معمولا بسیار کوتاه و غیر اصولیست) می کند و چون انتظارش برآورده نمی شود دست به کم و زیاد کردن حجم معا***ت ، تخطی کردن از اصول تعریف شده در سیستم می زند که در نهایت موجب متضرر شدن و در اکثر موارد تست استراتژی بعدی به همین روال است .

 : میزان آشنایی با بورس و بازارهای مالی: خیلی از هموطنان هستند که برای استفاده بهینه! از وقت و سرمایه اقدام به ترید کردن قبل و یا هنگام آموزش می کنند. در این هنگام فرد پیش خود فکر می کند ” من می توانم هم یاد بگیرم و هم ترید کنم! تا مدتی که یاد می گیرم می توانم بجای دمو از سیگنالهای … استفاده کنم و .. ” . عده ای حتی پا را از این فراتر نهاده و به جای شرکت در کلاسهای آموزشی و یا مطالعه منابع آموزشی و مقالات موجود به استفاده از سیگنالهای دیگران روی می آورند. برای این دسته از عزیزان باید یاد آور شد که استفاده از سیگنال های عمومی به این دلیل که سیگنالها برای عده ی زیادی و بدون در نظر گرفتن موارد بالا صادر می شود ، در نهایت موجب متضرر شدن فرد می شود. به عنوان مثال ممکن است سیگنال صادر شده با ۱۰۰ پیپ مثبت بسته شود اما صادر کننده سیگنال هرگز در نظر نمی گیرد آیا استفاده کنندگان همه تحمل منفی شدن پوزیشن مثلا در ۵۰ پیپ منفی را دارند.