فرض کنید گنجی از سکه های طلا را در باغچه خانه خود پیدا کرده اید. ناگهان فردی به سراغتان می آید و می گوید:

"باید سکّه های طلایت را با من تقسیم کنی! زیرا چند سال است که در همسایگی تو زندگی می کنم. پس مستحق آن هستم!"

آیا این دلایل برای شما کافی است؟!

با این حال، هر روزه شاهد آن هستیم که در محیط های مختلف کاری، کارمندان به همین روش از مدیران خود تقاضای ارتقاء شغلی میکنند:" لطفاً شغل مرا ارتقاء دهید. زیرا چندین سال است که در این شرکت کار میکنم، ولی هنوز ارتقاء نیافته ام. باید ارتقاء پیدا کنم و به حقوقم اضافه شود!"

می بینید که این روش خیلی منصفانه نیست و بسیار خودخواهانه بنظر می رسد. حقیقت آن است که:

"کارمندان زمانی مستحق ارتقاء شغلی هستند که
به خلق ارزش ها و ارتباطات ارزشمند دست یابند."

چگونه  شایستگی  "ارتقاء شغلی"  را  پید ا کنیم؟

حال با فرض اینکه شما یک مدیر منصف و عادل دارید، سه روش را به شما معرفی می کنیم که با بکار بردن آنها می توانید برای دستیابی به شایستگی یا استحقاق "ارتقاء شغلی" تلاش کنید:

  • شغل کنونی خود را واقعاًً خوب انجام دهید:
    • بارها شاهد آن بوده ایم که افراد، تقاضای کسب موقعیت های شغلی بزرگتر و بالاتری را دارند، در حالیکه هنوز نمی توانند شغل کنونی خود را بدرستی و بدون خطا انجام دهند. این افراد بعضاً بهانه هایی نیز برای تقاضای خود دارند مانند اینکه: "نمی توانم همه تواناییهایم را بروز دهم" و یا "چالش کافی برای پیشرفت من وجود ندارد." از این رو، بهترین روش برای اثبات آنکه شما شایستگی ارتقاء به درجات بالاتر را دارید آن است که کار کنونی خود را با نهایت دقت و موفقیت به انجام برسانید و آن را بطور عالی و بدون خطا انجام دهید. بی شک فکر بعدی مدیرتان درباره شما چنین خواهد بود: بنظر می رسد این فرد بتواند کارهای بزرگتری را نیز انجام دهد.
  • دستتان را داوطلبانه بلند کنید!
    • این روش بر روابط و ارزشگذاری تأثیر می گذارد. هر گاه یکی از هم تیمی های شما نیاز به کمک داشته باشد و شما بتوانید بدون فداکردن مزیت های خود به او کمک کنید، حتماً پاسخ مثبت بدهید. اکثر ما معمولاً درخواست کمک همکارانمان را با جمله: این کار من نیست پاسخ می دهیم. مطمئن باشید که یک مدیر منصف و ماهر تنها به درخواست ارتقاء شغلی فردی که نتایج بهتری را کسب نموده است توجه نمی کند، بلکه بر کارمندانی تمرکز می نماید که از موفقیت تیمی نیز حمایت نموده اند.
  • با دیگران هم پیمان شوید:
    • در هر محیط کاری، برخی افراد هم پیمان شما هستند (یعنی از موفقیت شما حمایت می کنند) و برخی دیگر مخالف شما هستند (برخلاف جهت موفقیت شما حرکت می کنند). شما می توانید برای نزدیک شدن به ارتقاء شغلی، از مزیت هم پیمان های خود استفاده کنید. بنابراین، لازم است تا روابط حسنه ای را با مدیر، همکاران و یا هر کس مانند مدیر منابع انسانی که بتواند در ارتقاء شغلی شما مؤثر باشد، برقرار نمایید.

      البته باید در نوع ارتباط و انتخاب افرادیکه با آنها هم پیمان می شوید، بسیار دقت کنید. منظور ما بهترین و محترمانه ترین روش برقراری ارتباط با افرادی است که به هر صورت می توانند بر ارتقاء یافتن موقعیت شغلی شما تأثیرگذار باشند. بعلاوه، در مقابل نیز به این مطلب بیاندیشید که چگونه می توانید از موفقیت شغلی هم پیمان های خود حمایت نمایید؟ آیا می توانید مانعی از سر راه آنها بردارید؟ و آیا می توانید اطلاعات، نگرش ها و منابع مورد نیاز آنها را تأمین کنید؟

      در نهایت، می توان چنین بیان داشت که اگر به خلق ارزش ها برای سازمان و همکاران خود و همچنین ایجاد روابط پشتیبان متقابل با کسانیکه بیش از همه بر شغل شما تأثیرگذار هستند نائل شوید، مسلماً در رده کارمندان برتر قرار خواهید گرفت و پله بعدی برایتان فراهم می گردد: